AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.843

Ovanligt värmeproblem 540 e34

lu
7
luspank
525 m-sport touring -03
I min fina e34 med automatklima paket har jag ett synnerligen irriterande värmeproblem. Jag får jag full värme in i värmeelementet hela tiden oavsett vilken temp jag sätter kliman på. Det blir så varmt att jag får ta ut stereon.

Nu till det kniviga. Jag kan dock få full kyla eller full värme i bilen genom luftspjällen. Även fast det forsar max kyla ur spjällen så blir elementet kokhett, Detta även vid kall start. Värmeventilerna pulserar inte.

Har provkört ventilerna externt - de fungerar!
Har mätt upp kablar till ventilerna - det finns plusmatning och jordpuls!
Yttertempen har fått nytt kablage och givare - fungerar!

Felsökte hos BMW för 2000kr och där sa man att IHKA boxen ger för svaga signaler - bytte hemma till en box som jag vet fungerar ( annan e34, samma box ) - fungerar fortfarande inte! Får inte ventilerna att stänga!

Tyckte mig inte få något motstånd i friskluftvredet ovanför stereon. Kan det vara så att axeln till vredet har gått av och oavsett om jag ställer kliman på kyla så har friskluft intaget låst sig och vill ha max varm luft, därav att ventilerna ej stänger? Sagt och gjort - slet isär det också - mycket riktigt, axeln hade gått av, vred ned den maximalt till max kyla manuellt med pincett. Mätte upp! Men värmeelementet blir fortfarande varmt!

Verkar helt enkelt som systemet inte vill blanda alls!

kan givaren till innetempen helt enkelt ha gett sig? Känner mig dum just nu som inte har mätt upp denna men kan jag få lite hjälp då BMW ockrar mig på mer igen snart för dåliga råd.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Har du provat bytt värmeventiler för att verkligen utesluta att den du har inte är trasig? För det låter inte så troligt att något annat gett sig, för det är ju oerhört vanligt att värmeventilerna går sönder på ett eller annat sätt.

Låter ju helt klart som om värmeventilerna inte vill stänga.

Har du provat mäta kontakten som går direkt till värmeventilen för att se om reglaget fungerar som det ska?

Du säger att det finns plusmatning och jordpuls, men är det rätt?
För om det nu är rätt som du påstår, så är de ju värmeventilerna som är trasiga, helt enkelt. Annars ligger felet i panelen eller kablarna på vägen dit.
bm
17
bmw_540i/6
540i/6-94
Hej

Hadde ett liknande fel på min 540 då det bara kom värme på höger sida,lämnade då till bmw verkstad då dem böt värmeventil. Visade sej att det inte var felet då... Så de fick leta ett bra tag tills de upptäckte en kass lödning vid vreden. Efter det har allt funkat perfekt:) Hoppas det kan va till någon hjälp Mvh
Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
Min -93a hade samma problem, jag bytte ventiler men hade samma problem, jag bytte tom ac mojängen (den som vreden sitter på :P ) utan framgång, så jag rev mittkonsollet och upptackte att armen till den högra elmotorn till värme/kyla spjället hade lossnat så den bara spydde in varmluft, va några vita clips som hade gett med sig, kolla det, va lite jävligt att komma åt men det går tillslut =)
Ventilerna är fullt öppna när de är spänningslösa, och fullt stängda när man lägger 12V över spolen. Regleringen sker genom att spänningen pulsas med olika långa intervall.
Om det är 12V över ventilerna som beskrivs ovan så skall de stänga helt, men det är inte ovanligt att de kärvar.

FP
lu
7
luspank
525 m-sport touring -03
Värmeventilerna fungerar..lagt på spänning externt..de stänger..men inte i bilen. Tom bytt till sådana jag vet fungerar från annan e34.

Kylan kommer men bara när jag vrider om till under 20 grader. Men då kommer det fortfarande värme ur defroster utblåsen vid rutan. Vrider jag om till max värme strax därefter kommer ingen värme ur blåsen mot ansiktet eller vid sidorna, bara mot rutan och mot fötterna.

Det skall väll sitta någon form av potentiometer ..2st i intstrumentpanelen? Provar att byta innertempmätaren och kollar upp dessa.
lu
7
luspank
525 m-sport touring -03
Spänning finns i plus kabeln..11.97 volt. Men när jag kopplar på de två andra som skall pulsera förblir allt öppet. Precis som om något ger signal att ge full värme in i systemet, att den inte får signal att blanda alls!
Jag tror du mäter fel på nåt vis. Om du verifierat utanför att de stänger helt med spänning på spolen så måste de göra detta även i bilen. Det kanske också kan vara så att det ser ut som de stänger men att de ändå läcker igenom vätskan?
Fördelningen av luften sker med motordrivna spjäll och blandning av kyld/värmd luft och direktluft utifrån (den röd/blåmarkerade rullen). Den sistnämnda är direktkopplad rent mekaniskt till blandningsspjället.

FP
lu
7
luspank
525 m-sport touring -03
Undrar om jag inte hittat problemet..rev ut styrpanelen ur instrumenteringen för att titta lite på innertemp givare och kabelanslutningar i största allmänhet, kontrollerade de motordrivna spjällen och de visar värden och fungerar..MEN!..någon har klippt en hel del kablar! På baksidan av klimaboxen med rattar sitter en liten vit kabelskoanslutning med tre stift i, närmast föraren till med panelen monterad. Bredvid löper den stora blå huvudkontakten in..det är bara det att den vita kabelskon saknas!! Kan alltså inte ansluta något i kontakten. Undrar således, vad styr den?? Har mätt upp signaler från den med lite olika värden.

Om någon med en helautomatklima med AUC skulle kunna kolla bak på sin panel och kontrollera vilka färger kablarna som skall in i skon har för färg uppifrån och ned så kanske jag kan börja leta i klippta härvan och tåta ihop skon igen. Ska kolla med BMW om de har ersättningskor att nypa tillbaks de tre i!

Folke ..du kanske vet mer om detta?
Är du säker på att man klippt i bland kablarna? Det förekommer att det sitter mät och testuttag på olika moduler osv som inte har något anslutet.
Jag har inte skruvat i just din bilmodell men i ett dokument ser det ut som att värmeventilernas gemensamma plusledare går in på stift 3 (grön/brun kabel) på en ensam plugg i manöverpanelen medan de båda andra kablarna från ventilerna gul/lila och gul/brun går in i den stora kontakten på styrmodulen.
I ett annat schema i länken nedan är det kopplat och ritat på helt annat vis.
Länk

FP
lu
7
luspank
525 m-sport touring -03
Intressant Folke..för jag stannade vid en lokal bilnasare som hade en ovanlig 540 e34 touring till salu med samma klima spec som min, exakt! med AUC och hela alltet. Satte mig i den och rev ut klimapanelen..jovisst satt där samma tre poliga kontakt, med en sko med tre kablar i!!!!! Den lede in mot högra styrmotorn. Öppnade upp min panel duktigt igår, men ack hittar jag ingen kabelsko som det fanns i den andra 540:n. Helkonstigt!!

Ska bege mig tillbaks och "låna" den bilens klimapanel och se om något ändras när jag kör med den.

Tåtarna i den tre poliga kontakten var alla grå med röd, grön och gul färgmärkning..

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.