|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Tycker att min 750 känns lite slö. Redan vid 160 km/h så börjar det ta stopp och dom sista 1000 varven före den ska växla går väldigt trögt. Men om man kör lungt så går den väldigt jämt och fint. Kopplar man ur ena luftmassemätarn så händer ingenting men kopplar jag ur andra så dör den helt. Har testat byta plats på dom och det är exakt samma. Händer samma sak om jag drar ur tändkablarna till tändspolarna. Ena sidan händer det ingenting och andra dör den helt. Någon som har några funderingar om vad som strular? | |
|
Börja med att göra en diagnos på bilen innan du pillar för mkt,vid diagnos syns det oftast om tex är knas med lmm,syresensorer,givare etc... mvh |
|
|
Markus, Enligt din beskrivning verkar det som om V12an skulle gå på halva antalet cylindrar. Ett mycket vanligt fel är att en av bränslepumparna lägger av och då dör halva motorn. Sök så bör du finna en hel del läsvärt. mvh/ Anders |
|
|
Bränslepumparna är nya. Var just ute och mätte några tändkablar, och dom flesta visa lite över 6 kohm men en visa ingenting. Så det är väl antagligen dom som är slut. |
|
|
Ja tändkablarna måste så klart vara hela för att det skall fungera. Med "visa ingenting" menar du då avbrott, oändlig resistans? Har du verifierat att båda (nya) pumparna fungerar och att bränsletryck finns till båda cylinderbankarna? Tänker på reläer osv. Blir stiften sura på sidan som inte tänder? Har du provat att skifta tändspolarna, skillnad? mvh/ Anders |
|
|
Med "visa ingenting" menar jag att det händer ingenting när jag mäter. Visar en etta på displayen när man inte mäter och samma sak när man mäter. Så jag antar att det är avbrott då? Kan tillägga att den kabeln inte är orginal, kommer från en 6'a tror jag. Men det konstiga är att då borde ju det stiftet vara surt men det har perfekt ljusbrun färg. Tog bort ett stift på andra sidan också och det så med bra ut. Provar att skruva bort bränsleslangarna imorgon och kollar om det kommer sås. Provar också att skifta tändspolarna. Tackar för alla tips. |
|
|
Ok,då är det troligtvis avbrott i den kabeln. Det råkar inte vara så att det är avbrott i den tändkabel som det sitter en pickupspole på? Jag kan inte V12an så bra men jag skulle kunna gissa på bränsleavstängning av en hel cylinderbank om pickupsignalen saknas (någon som vet rätta mig). Hursomhelst tändkablarna måste vara hela :-) mvh/ Anders |
|
| Jag har inte mätt någon kabel med sensor på ännu men man hoppas ju nästan att det är avbrott i nån av dom så har man ju förhoppningsvis hittat felet. | |
|
Avbrott i kabeln behöver inte betyda att gnistan inte går fram men det är en möjlighet. Tänk på att det är ett gnistgap på tändstiftet där gnistan hoppar, så den kan ta sig fram även om det är avbrott. Men sitter inte tändkabeln fast ordentligt på tolvans och sexans stift då kan gnistan gå fel väg och pickupen på tändkabeln får en felaktig signal och soppan stängs av till den banken. Att byta tändspole mellan höger och vänster sida är inte riktigt enkelt, dom är olika, typ spegelvända, men kanske går ändå, bara för att testa. /Mats J |
|
|
Mats J, du har naturligtvis rätt i att gnistan kan hoppa över flera gap i serie. Har det blivit ett gnistgap i en kabel så blir gapet snart större då ledningsmaterialet snart kommer att "ätas upp" av gnistan. Dessutom kan isoleringen ta skada och gnistan går igenom kabeln. mvh/ Anders |
|
|
AKN Jag håller med dig /Mats J |
|
|
Mätte kabeln igen före jag stoppa dit den igen och nu visa den 6 kohm fast jag böjde och vred på kabeln, så jag tror att min multimeter jävlas med mig. Kan man mäta sensorena så att man vet att dom är hela? |
|
|
Jag skulle börja med att kontrollera gnistan på den cylinderbank som felar. Ryck en tändkabel (förslagsvis den med pickupspole). Anslut ett yttre stift som får ligga mot jord någonstans. Kör en kort stund och se om det gnistrar. Ingen gnista > ingen signal från pickupspolen > Inget bränsle. Villkoren för tändning bör undersökas. mvh/ Anders |
|
|
Var just ute och det kommer gnista på alla stift. Men en sak som jag märkte är att när jag vrider på tändningen och gasar fullt så öppnas mina gasspjäll ungefär 1/4 med motorn avstängd då. Ska det vara så? |
|
|
Jag brukar testa gnita med hjälp av tändinställningslampa. Sätter pickupen på den tändkabel jag vill kolla gnistan på. Går ganska snabbt att kolla alla cylindrarna då. Eller sätta på kabeln från spolen för att kolla så det kommer stablit med gnistor hela tiden till alla cylindrar Vad gäller att gasspjällen rör sig, EML boxen kan nog ha en massa lustigheter för sig. Jag tror det finns en begränsning på max gasutslag om växeln inte är i, och att fullgas inte fås på ettan heller. Kolla även så att spjällen inte kärvar i något läge, kanske kan det göra att boxen stänger ner ena banken. Sedan finns det ju säkringar och jordfel... Testa att byta sida på LMM och på insprutningsboxar och se om felet flyttar sig till andra sidan. (stick ner handen nära avgasgrenrören så känner du vilken sida som funkar) Det kan även hjälpa att spraya WD40 eller liknande i kontaktstyckena till insprutningsboxarna /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.