AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.201

Buckligt oljefilter

M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Bytte olja och filter idag på 330n och noterade hur oljefiltret såg lite konstigt ut, en del "korrigeringar" var lite sne så att säga.

Det här filtret har gått sen 2/4-09 och i 2230 mil helt enligt Bmws long life intervaller som jag förövrigt ej kommer att följa, kör mitt en gång per år högst 1000 mil intervall på min bil.

Nån som har nån teori varför det ser ut så här?
Klarar inte filtrena av så långa intervaller fast oljorna tydligen gör det, ingen expert men ser ut att vara av likadant material/konstruktion som när jag hade en E36 328 en gång i tiden.

Filter: Länk

Mobilbild på bilen(hämtad för 2 veckor sen) otroligt nöjd: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kommer ihåg en tråd där Hasso berättade att han hjälpte nån med en Land (Range?) Rover som har nån variant? på M62-motorn i sig, där var det oljefiltret som hade smulats sönder och förstört motorn...

Mvh
Tror inte det där är så ovanligt eller ens allvarligt. Om längden på filterelementet är en aning för långt (toleranser) måste det ge med sig någonstans och det blir en vikning.

mvh/ Anders
Eller så har filterinsatsen svällt utav vatten i oljan. Det har ju varit en besvärlig vinter med mycket kondensering i motorerna.

Luftfilterinsatser brukar ju bli snea och krokiga av vatten.....

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.