AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.109

Servoolja i en bmw E46 facelift

Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Hej!

Behöver fylla på lite serveolja. På locket i motorrummet så står det ONLY ATF och det är en svart lock .... Hemma så har jag Castrol TQ Dexron III. Kan jag hälla in den i bilen.

PS: Bilen är privatimport från Tyskland.

/Ezi
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, Castrol TQ Dexron III är ATF olja och är det du får om du skulle köpa ATF styrservoolja från BMW.

Men innan du häller i, dubbelkolla gärna att det är ATF i behållaren. Nu står det ju ONLY ATF på locket men det kan tänkas att tex tidigare ägare har bytt till CHF olja - ATF och CHF oljor får aldrig blandas). Jag vill även minnas att vissa bilmodeller som såldes på den nordiska marknaden hade CHF fyllt i från fabrik (CHF klarar sträng kyla bättre) och man markerade detta med ett klistermärke på locket till styrservon och detta klistermärke kunde såklart försvinna och kvar stod ATF ONLY på locket - fast det var CHF olja i behållaren.

ATF olja har en rödaktig färg medans CHF oljan har en grönaktig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Korrekt att man aldrig skall blanda CHF och ATF och att klistermärket kan lossna och ange fel typ av olja...

Vill du vara på säkra sidan byter du olja i systemet helt (är inte fel att byta servoolja efter några år!), och sedan vet du till 100% vilken typ det är... (välj CHF om du byter, den har bättre kallegenskaper än ATF).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Väcker en gammal tråd här.

Ska byta servopump i helgen och därmed oxå oljan på min e46 320i (M54).

Oljan blir CHF men bmw själva var osäker på mängden olja som skulle gå åt, någon som har koll på det?

Behöver inhandla oljan tidigare då bmw har stängt i helgen, tippar på att det bör bli 2 st litersflaskor jag bör införskaffa eller vad säger ni?

///Micke
Det räcker med en liters flaska micke_01. Bytte på min för c:a 2 månader sedan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tackar och bockar.

///Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.