AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.006

E9X har dålig klimatanläggning

J-
534
J-A
325i T -08
BMW E9x torde ha en av marknadens sämsta klimatanläggningar, åtminstone bland de sk premiumbilarna.

Kör mestadels inställt 19,0 °C och blandningsreglagen på blått.
Hamnar man i kö så måste man justera ner tempen. Är det mulet men ändå varmt måste man sätta reglaget på rött eller justera upp temp för att inte frysa. Detta märkliga reglage (temperatur mot kroppen) påverkar ju även kupétempen. Men eftersom kyleffekten är underdimensionerad, åtminstone i E91 kör jag oftast på blått.

För att få någorlunda snabb nedkylning med recirkulation måste man trycka på snöflingan. Jag vill inte kalla klimatanläggningen ACC utan snarare MCC.

Sedan har vi detta med lukten. BMW har sanerat i höstas men nu stinker det igen och värre blir det senare i sommar när det blir fuktigare ute.

På vintern tar det lång tid innan rutorna blir isfria. Varför använder inte BMW elektriska luftvärmare som t ex Mercedes.

No
160
Nobby
523i -96
Snöflingan markerar att kylanläggningen är på. Bara så att du vet.
J-
534
J-A
325i T -08
Har alltid kompressorn till.
Ser att det står MAX och det är en snöflinga på knappen.

No
160
Nobby
523i -96
Aaa, ok. Menade snöflingan till höger. Glöm vad jag sa.
Är faktiskt beredd att hålla med. Det tar lång tid att kyla ned kupén om bilen är varm, jag får i princip ha termostaten på 17 grader för att kyla ned den till dräglig nivå. Under de knappt 3 år jag hade min E46 räckte det med 20 grader året runt. Det är möjligt att det finns nyare programvara att tanka ned, skall kolla när den nu skall in på service om någon vecka.
Har luktproblem på Audin med. I övrigt har jag inte noterat att E91 (som jag hade innan) skulle skilja så mycket från andra bilar vad det gäller klimatanläggningen.
Buspelle
Har två E90-bilar och har inte upplevt några som helst problem med klimatanläggningarna. Funkar lika bra eller dåligt som i andra bilar jag ägt och kör. Visst tar det lite tid att kyla ner, men det gör det ju i alla bilar, och visst kan man ha synpunkter på hur luftfördelningen av kyla/värme sker, men det är väl också något som är mer eller mindre standard. Det finns dessutom ganska avancerade möjligheter att ställa in luftfördelningen även om jag personligen inte tycker detta gör vare sig från eller till. Sammantaget blir det dock både varmt och kallt i bilen utifrån hur man ställer reglagen.
m2
64
m268
320d E90 -06
Jag svor också en del över hur dåligt klimatautomatiken fungerade ända tills jag upptäckte att återcirkulationen måste stå i auto-läget för att det hela skulle funka bra. Allt i 'auto' alltså, ac'n självklart. Blandningreglage mm spelar ingen roll. Fattar inte om det är något fel eller om jag har slarvat när jag läst manualen, men nu är jag i alla fall helt nöjd. Hoppas det kan vara till hjälp...
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag kör också allt i Auto-läget, inklusive återcirkulationen och det funkar bra.

Men jag noterade att Audi levererar nya A4 med värmeskyddsglas i vindrutan som standard medan det är tillval på BMW. Snålt.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Kör alltid 20 grader och allt på auto och givetvis "snöflingan" aktiverad året om för att slippa eventuella problem som dålig lukt och läckande system. Enda gången jag ändrar något är till defrostläget ibland på vintern...
Har aldrig haft några problem.
/J

Surf Or Die!!!
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Det där med lukten kan vara för lite köldmedel, jag har varit ute för det på en Audi, efter läckageprov och påfyllning så försvann den dåliga lukten.

Annars tycker jag min E90 kyler och värmer som den ska.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tycker min fungerar perfekt, bättre än E46, E36, E34'orna jag haft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.