AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.017

Död klimatoranläggning?!

La
14
Larssen
328 -95
Bil: 530da -01

Var iväg för ett par veckor sedan och trycksatte ac-systemet. Det fanns både övertryck samt undertryck i systemet, dock låg kylmedelsnivå.

Den har kylt klockrent efter det, men tvärdog nyss. Visst, systemet har säkerligen ett läckage.. Men bör hålla sommaren ut, vanligtvis. (?!)

Snöflingan i panelen lyser, inga struligheter där.

Mätte strömmen fram till kompressorn. Fick 5volt, både med och utan tändning.

Fick tips om att det ev. kan vara strul med något relä.

Jag har inte stenkoll på bilar. Men söker upplysning.

Frågor:
Antal magnetventiler, mätpunkter?
Vart sitter dessa relän, min tyska instruktionsbok gör mig oklok.
Vad bör strömmen ligga på, och bör den ha konstantspänning utan tändning?

Givetvis är alla upplysningar gällande detta uppskattade!
Har en biltripp inplanerad på måndag på ca 130 mil T&R.. så det känns lockande med en snabbare felsökning....:)

Tack&bock på förhand!
La
14
Larssen
328 -95
Touring...
brukar det inte vara 12 Volt till dragmagneten om den skall dra?.

en sådan magnetspole brukar ligga runt 3-4 Ohm och följdaktligen drar 3-4 ampere vid 12 Volt när den drar och kompressorn snurrar.

5 Volt låter mer som en mätspänning (vid öppnad anslutning) och troligen går till 0 Volt så fort det ansluts till kompressorn igen -alternativt en taskig relä eller tryckvakt med dålig kontakt och föjldaktligen borde vara ganska varm...

Kan vara ett taskigt relä eller liknande som inte sluter riktigt, brända kontakter, oxid osv. Det skall vara 12V eller 0 volt fram till kopplingens anslutning när magneten är ansluten, inget mitt imellan. Dock om du mäter utan magneten så kan du få läckström osv, instrumentet är känsligt och kan ev. visa något slumpartat värde då.
Du skriver ovan att du hade både över och undertryck, och låg nivå osv.
Undertryck kan aldrig förekomma, vid stillastående kompressor är det ett antal bars övertryck i hela systemet, när den pumpar så stiger det kraftigt på högtryckssidan och sjunker till kanske 2-3 bar på lågtryckssidan. Men aldrig undertryck, då har lågtrycksvakten slagit ifrån och stannat kompressorn, annars har du ett allvarligt problem.

FP
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Om du har låg nivå av kylmedel borde den haft försämrad kyleffekt och blir trycket för lågt så aktiveras inte kompressorn vilket kan vara fallet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Larssen:

Klickar kompressorn igång?

Antagligen har du ett läckage, åk och kolla trycket/mängden igen.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.