AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.281

M5 e39 Fler med samma fel?

Hallå. Har en M5 e39 -00, bilen går precis som den ska tills den blir riktigt varm, sen börjar den rycka vid jämn gas (landsvägsfart) och tappar effekt. LMM är bytta 2006 och bränslepumpen byttes igår. Även tändstift är bytt och felminnet avläst.

# Kamaxelgivare
# Vanos avgas cyl. bank 1
# Vanos Avgas cyl. bank 2
# Båda LMM
# Insugstemperatur

Dessa är felen bilen registrerat. Själv tror jag att det är något som glappar eftersom att felet inte är konstant det kommer och går även under körning. Stänger man av bilen så den får stå och svalna en stund, så funkar den klockrent igen tills den blir riktigt varm. Någon här som haft liknande besvär?
Hej
Hur låter bilen när den börjar gå dåligt? Låter den som en gammal amerikansk V8? Tappar den effekt och du funderar på om den verkligen går på alla cylindrarna?

Isåfall så är det ett typiskt CPS problem...

Beskriv gärna mer!
Svar: Ja, motorn låter "hårt" som en gammal V8,som att du skulle ha en tom katalysator ungefär. Och ja jag har funderat om den går på alla cylindrar, då man ligger på jämt varvatal och då uppkommer ett brummande ljud utan att man rör på gasen. Precis som att en cylinder slocknar då och då. Sen hackar den till ibland men endast vid jämn gas aldrig vid accelaration.
glömde att skriva att den går bara dåligt från 2500rpm och uppåt. Inget problem vid försiktig körning.
Hej
När felet uppstår så ligger det kvar hela tiden eller? Eller är det så att det ena stunden går bra och för att sen gå dåligt, alltså fram och tillbaka vid varm motor?

Vad är det för programvara du felsökt med? Har du möjlighet att radera felkoderna och köra tills felet uppstår och direkt läsa felkoder igen?
Hej
Felet uppkommer endast efter ca en timmes motorgång, är man ute på kortare körningar så händer inget då funkar det som de ska. Sen när felet uppkommer så hackar motorn till en gång, och då har den gått in i det läget när den tappar kraft.
Börjar man att belasta den väldigt försiktigt så "hoppar den igång och börjar gå som den ska, men när man lägger i nästa växel så är den trött igen. Mycket konstigt. Tog lös tändspolar och stift igår, ser torrt och fint ut och alla stift har samma färg.

Börjar också tro att de är CPS som bråkar, dom sitter ju ovanför grenrören och kanske påverkas av värmen, och felet uppkommer fortare vid stadskörning. Inte samma luftväxling i motorrummet?
Jag tror nu ännu mer på kamaxelgivarna...
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Japp, låter som en klassisk kamaxelgivare. Det skulle vara min första åtgärd att byta den/dom.
I morgon ska jag läsa av den igen, så får vi se vad den säger. Kommer CPS upp igen så lär det ju vara de som är fel.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Kamgivarna, nästan garanterat.
Byt dem själv endast om du har små händer...:-)
Det går med ganska stora också:o) Fast ha något att avreagera dig på lite då och då under bytet:o)
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Ja inte mycket att orda om.
En av dina kamaxelgivare är förmodligen kass.
De andra felen är följdfel pga. felaktiga värden från kamaxelgivare.

Hade ett mycket snarlikt fel med nästan samma symtom på min M5 -00 förra året.
Hade då rullat ca 8900 mil.

Kamaxelgivare kostar 650 kr om jag minns rätt, bytte dem på Jarls Bilservice.
De debiterar runt 800 kr inkl. moms för en verkstadstimme.

Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Förmodligen 2 om den ger felmeddelande på VANOS för båda cylinderbankarna.
Ja då funkar bilen som den ska igen, det var CPS som var trasig på ena sidan. Även det lilla vanos ljud jag hade på den sidan verkar ha försvunnit efter bytet. Så nu är det bara gasa vidare.
Kanon!
Tjena.. amatör som man är har jag en fråga... vad är CPS ??

Im
184
Immy
Bmw M5 E60 -06 Svenksåld
Gsxr 600 -03
Är inte omöjligt att kamaxelägesgivare passar från äldre bmwn typ m20/m50/m60 om man vill komma undan lite billigare

Fullgas
cps= camshaft position sensor
SWE Kamaxelgivare, kamaxellägesgivare,
Si
19
Siimon
M5 e39 -99
Har samma problem, hur kom du fram till vilken givare det var? Eller byter man båda ?
inte så dyra så tycker nog att du ska kosta på dig att byta båda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.