|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska inom kort byta min E61 -05 till en nyare med face lift, LCI (530, aut, touring). När jag kollar runt nu så tycker jag inte att det finns så många ute till försäljning. Frågan är då om det kommer att bli många fler på begagnatmarknaden när den nya modellen släpps eller om det kommer att vara samma mängd som nu. Vad tror ni? Sak jag slå till nu eller vänta? /Björn | |
| Många gör säkert som jag och byter in sin E61 till F11 när den kommer. Det finns många treåriga faceliftade bilar vars leasing löper ut under hösten. | |
| Du får säkert ett betydligt större utbud av bra beg E61 när F11 börjar lev i sept/okt. Varför vill du ha 530 bensin och ej diesel? Tror inte utbudet på bensinare kommer vara lika stort som på dieslar, då det säkert har sålts minst dubbelt så många 530d som 530i. | |
|
Jag kör bensin idag och har inte riktigt blivit frälst/övertygad om dieselns överträfflighet, men kanske får jag överväga diesel eftersom att det finns fler dieselbilar ute till försäljning. Finns där någon nackdel med diesel? /Björn |
|
| Kör oxå bensin idag 523touring. Men byter nog till diesel F11 525 antagligen. Pratade med min säljare på BMW som sa att på 5-serien så säljs det nästan bara diesel numera och rekommenderade det helt klart med tanke på framtida andrahandsvärde mm. Fast o andra sidan kanske bensinbilarna kommer stå sig bra om det kommer finnas relativt få bensin F10/F11 ute? | |
|
Det blev en 530ia Touring E61 bensin, så nästa gång kanske det blir en F11 diesel :-) |
|
|
Suck, dessa säljare... "med tanke på framtida andrahandsvärde". Nästa gång du hör ett liknande påstående, be honom skriva ned det och signera uttalandet så att du kan dra nytta av det när du skall byta. Naturligtvis kommer säljaren inte ta ansvar för vad han/hon säger - men gärna komma med antydningar utan någon som helst förpliktelse. Pratade för ett tag sedan med en seriös säljare som naturligtvis, helt korrekt, påpekade att nästan alla nya 5-seriebiular idag är diesel (eftersom 520d är omåttligt populär som tjänstebil), men han var också ärlig och tillade att när begagnatkunden kommer in i hallen är det främst bensinmotor denne frågar efter. Det kommer naturligtvis finnas ett behov av begagnade bensinbilar eftersom skatten på dieselbilar fortfarande är betydligt högre för 5-seriebilarna. Eftersom brukare av begagnade bilar kör kortare sträckor än brukare av nya bilar så blir inte kalkylen lika fördelaktig för dieseln; speciellt då service och försäkring också är dyrare för diesel. Tag därför kommentaren med minst en nypa salt... ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.