|
|
|
|---|---|
| Undrar vad som klassas som normal oljeförbrukning i motorn? Under förutsättning att motorn inte läcker ut olja i nån packning/tätning. 1dl/100mil eller? | |
| En del kan dra nån dl per 100 mil och en del inget alls..kolla i instruktionsboken. | |
| Vissa säger att när bilen börjar dra uppåt en liter på 100 mil så börjar det vara dax att göra något åt det. Men jag skulle inte vilja köpa en bil som drar så mycket olja. | |
|
Som sagt, det är ju väldigt individuellt. Det beror ju också på hur hårt du kör bilen. Jag märkte på min 325-e36 att körde jag mycket hårt så drog den nog upp mot 0,5l på 100 mil räknat, körde jag lugnt (normal körning) under en längre period så drog den inget alls. Enligt boken tror jag att den ska kunna dra upp mot 1,5l/100 mil, men då vet man ju inte om dom tagit till lite väl optimistiskt... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Tack för svaren. Det står inget om hur mycket som ska vara normalt i min instruktionsbok. Jag började fundera på det när jag märkte att den tatt ca 2-3 dl senste 300 milen. Men det får nog klassas som normalt då, tändstiften var iallafall gråbruna och fina. |
|
|
Oljeförbrukningen kan också hänga ihop med om man kör på en "för tunn" olja. Att köra en sliten motor på exempelvis 0W-30 olja, resuleterar säkert i högre oljeförbrukning än en olja med övre viskocitetsindex 50 eller 60, framförallt under hårdare körning och högre yttertemperaturer (sommar). Alla motorer drar lite olja, det är oundvikligt med tanke på hur en motor fungerar tillsammans med oljan. På vissa motorer är det dock knappt märkbart. Samtidigt som oljan förbrukas finns det en chans att kvarvarande olja gradvis späds med bensin. Detta kan resultera i att man tillsynes har en motor som inte drar olja eftersom vätskenivån är konstant. När man sedan kör den hårt förångas och förbränns (genom vevhusventilationen) bensinen i oljan pga högre oljetemperatur och man tycker att motorn har "dragit olja". Detta är ett skäl till att jag är lite skeptisk till långa serviceintervaller. Därför gör jag alltid "mellanservice" genom att byta olja och filter efter ca 1200mil. Min motor drog ca en liter under de första 1000 milen (inkörningen), sedan dess har jag inte behövt fylla på olja mellan service. Det finns vissa specialoljor som är till för slitna motorer. Dessa sänker oljeförbrukningen. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.