AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
968

540 E34 Först Svart Rök Sedan Vit?

Hej Har en 540 e34-93

Det började med att bilen hade varit stulen och att jag fick tillbaka den sedan efter ett tag så börja den gå ryckigt, tänkte att det var insugsmebranet tills en dag jag gasade på då kom det ett moln av svart rök åkte hem föriktigt max en halv km och parkerade bilen.

Köpte
inre o yttre ventilkåps packning
Nya tändstift
Ny oljetrågspackning (passade på att dra åt oljepumpen satt med två bult av 12 tror jag att det är hehe)
Ny Motor olja

Ventilkåpspackningen var sprucken så när jag skruvade ut tändstiften så var de helt dränkta i motorolja :S

satte ihop allt hoppades på att allt skulle vara bra.

Startade bilen och den gick lite ojämt och men ingen svart rök :)
åkte runt lite och körde lungt motorn blev varm inga sympton alls förutom att det var dålig tomgång gick upp o ner från typ 500 rpm till 700 rpm tänkte att det var insugsmembranet...

sen gasade jag på lite mera 1/4 gas då kom ett vitt moln som var som en fotbollsplan skitskumt, sen låter det i motorn som ett skumt ljud typ underifrån framifrån svårt och förklara men det ljudet hade jag innan också,
vet inte vad det kan vara men som jag har läst om det vita molnet är att det kan vara insugsmembranet, har även kollat att det inte är någon vatten i oljan ingen avgas lukt från kylarn, tänkte kolla om någon har haft samma problem som mig??? tacksam för svar även funderingar..

3st 13mm bultar sitter pumpen med, resten runt omkring är 10mm.

att den går såpass kasst på tomgång kan ju vara dels läckaget du nämner runt vevhusventilationen eller så går bilen inte på alla cyllindrar, men då ska den vibrera lite mer än vanligt så kolla det.
för o kolla om den tar tjuvluft så spraya bara startgas runt membranet eller där du tror det läcker - ändrar sig tomgången ja då är det garanterat läckage.

öhh svart rök kan jag inte svara på överhuvudtaget låter rätt illa hehe. katalysatorn trasig? men ska nog inte bli svartrök ändå haha
Svart rök = överskott på bränsle. Vit eller ljusblå rök = olja förbränns, luktar "kraftigt".
ljusgrå rök = vattenånga vid kyliga/fuktiga dagar, luktar bara svagt av avgaser.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.