|
|
|
|---|---|
| vilken olja ska jag köpa ?vet inte vad motorn gått på innan?det är en 525 tds-93 | |
|
Själv kör jag alla mina fordon på biltemas delsyntet 10W-40, eller om det är 15W-40, minns inte riktigt, 10W-40 tror jag det var. Jag kör på billigaste delsynteten med "normal viskositet" som jag för tilfället hittar. Det finns inget som säger att du inte kan byta motorolja, alla är blandbara med varandra. Tips på billiga prisvärda oljor i mitt tycke är Agrol, Biltema, eller OK-Q8 som man kan köpa till hyggligt pris på swedol Det är faktiskt inte så noga vilken olja du kör på, men jag brukar akta mig för tex udda oljemärken från konsum, rusta mfl då de sällan är specade på nåt vettigt sätt eller för den delen speciellt billiga heller. Med kända märken så brukar jag knappt kolla in specarna, har nog inte hittat nån olja nån gång som inte varit specade tillräckligt högt för nåt fordon jag haft. |
|
|
Varför köra på delsyntet när du kan hälla i en helsyntet som är bättre alla dagar på året? Skiljer inte så värst mycket om man ser på biltema oljan som duger gott och väl till din bil. Som har nämnts så många gånger innan,märket på flaskan säger egentligen ingenting, utan det är klassningen på baksidan som talar om innehållet. |
|
| Har en 325tds 96a likadan motor som din. Kört totalt 10,000 mil på Havoline extra 10w40 som är en semisyntetisk motorolja som jag köpt på 20l dunk. Sen nu till förra servicen som var så tänkte jag testa en helsyntetisk olja .Det blev HAVOLINE ULTRA 5W-40 20L för att se om den var någon skillnad vid kall start.Bor vars det brukar hålla sig kring -20 om vintrarna. Men jag upplevde då inte att den fick motorn att gå runt någe speciellt lättare sen så märkte jag att motor ljudet vart högre som vid tomgångs körning alltså själva knacket vart markant högre. Visst min bil har ju 29800 på mätaren så den kanske är lite sliten men jag skulle då rekomendera dig att inte köra på någon dyr helsyntetisk olja utan välja en semisyntetisk.Sen så dagens semi oljor renar tillräckligt bra ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.