|
|
|
|---|---|
|
Gokväll. Går i bilköpartankar och har börjat kolla en del på BMW 130 med 265hk. Måste tillägga att jag är helt ny på allt som har med BMW att göra, men jag vet att det ska vara bra bilar. Mitt dilemma i det här fallet är att jag har en förkärlek till turbomotorer, och är därför rädd att jag kommer bli besviken på motorn i 130in. Har tidigare provkört S60 T5 från 05 och framåt som har 260hk och 350nm och uppskattade motorkaraktären väldigt mycket. Rejält med kraft efter 2000rpm och ett bra drag ända upp till varvstopp. Så min fråga till er är nu, kommer en 130 att klara av att uppfylla mina förväntningar trots att den inte har turbo? Väl mött, Freddy | |
| Jag tycker130i går bra, har aldrig provat S60 T5 så jag kan inta jämföra dessa bilar mot varandra, prova en 130i och bilda dig en egen uppfatning om bilarna. | |
|
Kraften kommer så fort du tittar på gaspedalen... inget lagg eller ketchupeffekt... bara ett skönt vrid som bara ökar i takt med skönsången från 6 cylindrar... S60 T5 ser du bara i backspegeln sen :) |
|
| Jag har också kikat på en 130i -06. Hur är det med just -06, verkar vara lite annan motor än i senare modeller enligt modellguiden på den här sidan? | |
|
Det är samma motor från 06-09. 2010 års modell fick en annan motor. |
|
| aldrig hört någon vara orolig pga saknad ketchupeffekt:D säger som dom andra, provkör och återkom med vad du tycker. | |
|
Hälften har en 130 iM-07 som gått 7000 mil nu och hon är supernöjd och även jag när jag lånar bilen. Finns nästan inget negativt att säga om bilen men givetvis ska du provköra och skapa dig en egen uppfattning och se om bilen passar dina behov. Men annars är det en superbil!! München |
|
| Är du säker Berra? Varför står det olika siffror i modellguiden? | |
|
Ny motor är att ta i, det är fortfarande N52B30. Skillnaden är bara att 2010-versionen möter Euro5-kraven. Det kostade 7 hk och 5 Nm på toppen. Våren 2007 (LCI) fick motorn EfficientDynamics-mods varpå förbrukningen sjönk med nästan en liter per 100 km, vid oförändrad maxeffekt. Men för att svara på den inledande frågan: jag tror inte man blir besviken på denna motor bara för att man är van vid Volvos turbofemma. N52B30 har mycket gott vrid och lågvarvsdrag för att vara en sugmotor, och man behöver oftast inte växla ned. (Men gör man det, blir man rikligt belönad :)). Och ljudet är underbart, speciellt med Performanceinsuget. Att den dessutom är klart snålare än T5 gör knappast saken sämre. Slutligen är gångkulturen hos en rak 6:a mer sofistikerad och nästan beroendeframkallande i sig. Bara att slå till :) |
|
| Jag skrev inte en ny motor utan en annan motor i 2010 års modell | |
| Semantik! Annan motor är också att ta i. | |
|
Helgeson: Om annan motor också är att ta i, vad skulle du kalla det då? För det sitter en annan motor i av nyare modell. För det sitter väl en N53 motor i nu tillskillnad från tidigare N52? |
|
|
Samma motor med Euro5-modifieringar kanske? Att effekten gått ned och förbrukningen upp är väl ett tydligt tecken på att det förhåller sig så. N53 är den direktinsprutade varianten, vilken inte sitter i E8x. (Lite OT-varning nu.) |
|
| Vad innebär det att motorn fick EfficientDynamics-mods mer specifikt? Går det att uppgradera en -06 till samma som efter våren -07? | |
|
Här får du lite svar på vad efficientdynamics är(kopierat från bmw.se). Att släppa gaspedalen har hittills betytt att man lämnar energi outnyttjad. Bromsenergiåtervinningen tar nu hand om denna energi. Generatorn omvandlar den frigjorda rörelseenergin till elektrisk energi. Batteriet laddas så att säga "gratis". Batteriet behöver således under färd laddas mindre vilket avlastar motorn och leder till sänkt bränsleförbrukning. För att du ska kunna njuta av ännu fler kurvkörnignar per tank stöds styrningen av en elmotor. Gentemot de konventionella hydrauliska systemen har det fördelen att energi endast förbrukas vid den egentliga styrningen. När du kör rakt fram eller håller ratten i ett läge under kurvkörning så är elmotorn inaktiv och förbrukar ingen enrgi . Alla BMW 1-serie med manuell växellåda har en växelindikering som hjälp till föraren. Däck med lågt rullmotstånd |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.