AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.009

Försäkringen på 320i e36 väldigt hög

Hej jag har en 320i e36. Har ägt bilen i ett år nu och bilen står på min fars namn som har ca 8 skadefria år. Jag har endast trafik på bilen och den kostar 2746 kr om året. Min fars bil är en volvo v70 06 med 210 hk. Han betalar ca 4400 i helförsäkring för sin bil. Nu fick jag hem ett nytt brev för nästa försäkrings år och nu har dem höjt det till 3242 kr per år för endast trafik.

Undrar vad ni andra har för erfarenheter? Vad är detta? Hur kan endast en trafikförsäkring bli såhär dyr på en bil med 150 hk? Låter det högt ?
Vilket försäkringsbolag har du? Har du kollat runt vad det skulle kosta bland olika försäkringsbolag?
Förra året så gjorde jag en sökning med insplanet och kom fram till att Redo försäkringar hade billigaste trafiken på 2736 kr. Gjorde en ny sökning nu och hittade att länsförsäkringar ger ut för 2405 kr detta år. Så blir nog byta till dom. Men tycker nästan fortfarande det är lite högt för en bil som trotts allt har 150 hk.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det är väl bara konstatera att det är "ligistvarning" på E36, mao modellen genererar stora skadekostnader för försäkringsbolagen. Jag fick sänkt försäkring när frugans 328 E36 byttes mot 325 E90.

Mvh

Mats H
Ja det är väl så att de flesta bilar av modellen körs av yngre förare även om de står reggade på någon 40-50-åring. V70-bilarna kör nog dock uteslutande av ägaren själv och då kan man ha lägre premier för dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.