AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.005

Vilken signalnivå från hu e60?

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Hej!
Min fråga är om ett kärt ämne-e60 stereo. Eller snarare frånvaron av stereo.
Jag har testat att koppla in en baslåda i bagaget med delvis bra resultat. Jag hittade bra matning, bra remote vid säkringspanelen och en ren fin signal från bakre högtalare via hög-lågomvandlare.

Men det verkar vara endast mellanregister där. Jag har kollat kopplingschema på stereon och ser att bakre högtalare ligger för sig själva och det ser ut som basar och främre högtalare ligger parallellt (jag har businesstereo).

Men då innebär det att bakre har mellanreg. och främre har fullregister. Eller finns det filter mellan basar och främre?

Jag ska kanske koppla från basarna istället? Är det bassignal då eller fullreg?

Jag gör gärna en diy på detta då det varit enkelt (och ganska billigt) hittills ialla fall. Remoten har en det undrat över tex. Men det måste bli rätt först.

Ha en bra sommar så länge.

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
uppar

mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Känner igen detta.

Problemet är lågnivåsignalen till din installation.
En ljudprocessor är lösningen.
Vanliga hög till låg omvandlare ger inte tillräckligt god signal för att förstärka dem lägre frekvenserna.

Kika in dessa ljudprocessorer:
Rockford 3sixty
Mtx re-q
Mtx re-q5
LJ audio cleansweep
Audison bit one (avancerad)

Använder själv bit one till hela mitt ljudsystem, rekomenderas varmt blev sjukt stor skildnad!! Dock mycket overkill funktioner och dyr i inköp.
Men du ska bara driva baslåda så kör på en enkel processor som MTX re-q. Kostar 1500kr här i sverige och har 3kanaler varav en 8v lågnivå till sub!
Lycka till ;)
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Jaha då blir det nog en sån, men kan jag ta signalen från bakre då? Som jag har nu menar jag. Eller ska man ta från främre?

Är det fullregister både bak och fram? Och ligger då basarna parallellt med främre högtalarna? Verkar ju heltokigt om det inte är filter mellan.
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Japp de fullrange fram och bak. Så ta du samma signal som du använder nu. Skit skumt med parallell kopplingen fram de håller ja med
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vilken prosessor/filter kan ni rekommendera till Professional enheten i E90, om man ska driva frontsystemet med ett Genesis Dual Mono ? Bara det låter bra, så det behöver inte finnas några avancerade inställningar. MTX prosessorn tro eller ett bra högnivå-lågnivåfilter tro? Mvh

BMW CS #07491
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Om jag minns rätt efter ha läst lite i forumet förr här, så bör du ha ett orginalt slusteg tillhörande? professionalstereon bakom vänster hjulhus i bagaget, som du där kan koppla på ditt slutsteg.
Är osäker men någon bör kunna bekräfta det.
Skulle de över förmodlan inte gå att få fram lågnivå så bör mtx fungera till ditt framsystem, ev någon dyrare höglåg omvandlare. Har ingen omvandlare att rekommendera efter egna erfarenheter men hört att mds skall ha något i sitt sortiment som ska funka ok med autoremote för hyffsade stålar?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vore super om du kunde kolla upp detta! Mvh Fredrik

BMW CS #07491
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Har läst på ett amerikanskt forum att det är filter på utgångarna från std hu. Endast mellanregister bak tex. Det stämmer alltså inte?

Det är lite skumt med wds-scheman. Vissa symboler är bara vägledande verkar det som. Håller på och micklar med ett par komfortstolar, utgångarna till stolarna är ritade som transistorer men efter transistorerna i verkligheten sitter relän. Sitter det kanske filter där på hu:n? Till högtalarna menar jag?
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
En transistor är en typ av relä som drivs av en låg spänning och styr en större.
Så ditt schema stämmer med verkligheten
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Ja men det är inte samma symbol. I detta fallet styr transistorerna reläna då transistorer som klarar strömmarna tar mer plats än ett minirelä med dubbelspole.

På vissa utgångar ÄR det transistor direkt, på andra relä, men alla är ritade som transistor. Så man kan inte lita på det som visas av innehållet i styrboxarna, därav min fundering kring om det kan sitta filter på hu:n.

Kan man hitta scheman över insidan av hu etc.? Har sett diy på lågnivåutgång på äldre stereo. Är detta möjligt på de nyare också? Eller det kanske är en annan nivå på lågnivån.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Morbidfinn:
Har förstått att det inte finns bilar med denna setupen i USA så det kan vara ett rent missförstånd med filterna. De har slutsteg som standard. Synd att inte BMW Sverige hade det som krav också.

Det får bli ditt förslag med processor. Men har du standard stereo från början också? Kanske ska jag köra med samma setup som du i så fall så vet jag att det lirar ihop.
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Hej igen.
Jag har den enkla standard stereon, därefter är allt bytt till riktiga grejer, och då var enda alternativet bit one för min del.
Hur ser din setup ut ?
Dumt att köpa bit one eller liknande i den prisklassen på tanke om inte dess funktioner används.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Nej du har rätt. Min barnfamiljsracer behöver inte overkill. Men det vore trist att lägga pengar och sen upptäcka att det inte funkar och ändå behöva köpa dyrare grejer sen.
Men rimligtvis ska tex MTX ge bra signal?

Jag ska till Helsingborg på fredag (hämta riktade 19" hos fälgfixarna, sura pengar) så jag smiter inom MDS och kollar där.

Det kliar lite i fingrarna, lite grejer ligger på hyllan men andra projekt har kommit emellan. Håller på att sätta i komfortstolar istället för originalstolarna som mördar min rygg.

Har förresten sett något som heter LC6i. Skulle den funka kanske? Har någon erfarenhet av den? Säljs för nedsatt pris 1200 nu. MTX ungefär samma.

Jag tackar för hjälpen så länge och återkommer.
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Har bara läst en hel del angående dessa processorer. Enligt amerikanska forumstrådar så fungerar mtx re-q Mycket bra för uppgradering till just bas installation. Personligen skulle ja våga pröva den dels för sina goda referenser samt prislappen.
Hör med mds, dem lär ha erfarenheter av just sånna installationer av processorer.
Sen angående din rygg, kommer nog må gott efter ditt stolsbyte :) har dessa själv faktiskt. Riktigt sköna må ja säga!
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag kör med en "högnivå till lågnivå"-omvandlare från BRL, den kostade 199:- och vet ni vad... Den fungerar Kanonbra!
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag kör med en "högnivå till lågnivå"-omvandlare från BRL, den kostade 199:- och vet ni vad... Den fungerar Kanonbra!
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Ja visst fungerar de och är en förbättring, men.. vissa har sämre hörsel en del andra :)
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
"jag kör med en "högnivå till lågnivå"-omvandlare från BRL, den kostade 199:- och vet ni vad... Den fungerar Kanonbra! "

Men hur blir basen? Jag tog ur min dls-baslåda igen för det blev kass bas.

Dock envisas de på tex. Diyma.com att det finns en frekvensdelning till bakre högtalarna. Tydligen finns business radio med enklaste högtalarna där också men inte på e60 utan e90. Den delas vid 150 Hz.

Dock har e60 och e90 inte riktigt samma system så där kan finnas saker som inte riktigt stämmer i en jämförelse.

Har du tagit signal från bakre eller främre högtalarna?

Jag kommer skaffa någon form av processor ändå, MTX lär det bli, men har du fått det att funka med en enkel omvandlare så GÅR det ju i alla fall.

Jag ställde frågan till MDS i Hbg och de svarade samma som du, de har byggt någon enstaka anläggning i e60 och då använt omvandlare. De hade inte ens någon processor i sortimentet.

Men man är ju olika nöjd med olika saker så om det låter bra eller inte är en personlig uppfattning. MDS borde ju veta dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.