|
|
|
|---|---|
| Tjena. Som rubriken lyder så letar jag efter elschema till hur pumpen till värmepaketet är kopplat på min bmw 523 -97. Några tips om vart man kan hitta sånt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns nog inget schema på nätet att tillgå. Den ska gå igång när du sätter värmen på max och tre-4 dottar på fläkten tändning på givetvis. Gör den ibte det ta en lång skruvmejsel och en hammare och knacka till på pumpen några ggr, man får en felkod om den inte fungerar, det fick jag en gång och den stog still, knackade på pumpen så hoppade den igång och felkoden försvann. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Mhm okej. Gjorde så att jag plockade bort hela paketet med pump o ventiler. Hällde vatten för på alla håll o kanter för o se om den var igensatt, vilket den inte var. Provade koppla i sladden till ventilerna, slog på tändningen och o skruva upp o ner tempen mellan 16 o 32 grader. Samtidigt som min flickvän gjorde det kolla jag in i slanganslutningarna och såg att ventilerna rörde sig. Därför uteslöt jag det. Kopplade in sladden som matar pumpen med ström, slog på tändningen och gick ut o tittade in genom hålet som matar pumpen med vatten. Pumpen rörde sig inte. Mätte på stiften till pumpen och där fanns +0.3 volt. Borde väl va mer? Ska det finnas en felkod ifall jag fått ett kabelbrott på den sladden tror du? | |
| Grejen är den att motortempen är perfekt men jag får ingen värme i kupen. Hur fan jag än gör! Antar att den lilla hjälppumpen måste fungera för att kylarvattnet ska passera värmepaketet. Om jag inte får pumpen till o fungera o inte får nån värme i kupen, är det någon fara att köra med bilen i så fall? Jag är ganska beroende av bilen. Köpte en 525a -91 för 7000 spänn som harvererade på väg hem efter köpet. Börjar bli ganska less. | |
|
Pumpen måste inte gå för att få värme men den hjälper till vid låga motorvarvtal, och den arbetar även om du har s.k. restvärme som option i bilen. Den styrs direkt från klimapanelen, ta rätt på samma kablar (färger) som du mätte på vid pumpen och kolla där de går in i klimapanelen. Kolla även så att värmeventilerna inte kärvar, de skall vara helt öppna i strömlöst läge och pulserar öppet/stängt när man reglerar med pulser ut från klimapanelen. Jag kan inte riktig se sambandet med en beg bil för 7000 och problemet i värmeanläggningen...) Många enstaka reservdelar kostar mer än hela bilen du köpte, kanske man inte får ha för stora förhoppningar.. FP |
|
| Tack för infon. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.