|
|
|
|---|---|
|
Undrar rätt och slätt: Behöver en 528i från 1984 blyersättningsmedel i bensinen? | |
|
Enl. någon lista jag såg(kommer ej ihåg vilken) så kan alla BMW:s från och med årsmodell 85 köras utan blyersättningsmedel. Men jag kör(för och vara på säkra sidan) MED blyersättning i båda mina bilar.. I ditt fall verkar ju det hur som helst vara tvunget att köra med blyersättningsmedlet. Mvh Janne. |
|
|
Skall nog inte behövas. Bmw-rules |
|
-:BeeMWe:- |
Varför köra med blyersättningsmedel om det inte behövs, snacka om att bajsa ut ännu mer avgaser från en bil som inte har katalysator. 10 liter bensin på 4 mil... |
|
tankade på JET igår... dom har blyersättningen färdigblandad direkt från 98 oktan-pumpen :) tack åhej |
|
|
-:BeeMWe:-Jag kör med blyersättningsmedel pga att min BMW återförsäljare inte kunde svara på om det var absolut riskfritt att köra utan. Men ni som inte kör med det fortsätt med det miljötänkandet,men beklaga sen inte dina slitna/skadade ventilsäten.. ;) Mvh Janne. |
|
|
TwiceaMan: Jag måste ha blyersättningsmedel i min 528i -83 och är rätt säker på att detsamma gäller din 84:a. Det finns en lista på mackarna över vilka bil- och årsmodeller som behöver. En sån skickades ut när dom gick över till systemet med att ha blyersättningsmedel separat, har dock sumpat bort den nånstans. www.malte-racing.com |
|
|
Det skadar säkert inte med några droppar blyersättning! |
|
|
I början av 90-talet frågade jag BMW:s tekniska avdelning i Malmö hur jag skulle göra med min 3.0 S -72. Fick svaret att det räckte att tanka "blybensin" var fjärde gång dvs tre tankningar blyfritt och en tank blybensin. Så gjorde jag också! Det gick bra i runt 2000 mil och som tur är kollar jag ventilspelet ofta! Jag upptäckte nämligen plötsligt att ventilspelet "försvann" på bara några hundra mil! Justerade upp det varpå det snabbt försvann igen! Började därefter tanka "blybensin" varje gång igen och har därefter aldrig haft problem med ventilspelet! Misstänker att "bly"-beläggningen på ventilerna räckte i 2000 mil varefter jag fick problem! Min starka rekommendation är att om man är det minsta osäker om motorn tål blyfritt eller inte skall man tanka på JET som har blyersättningsmedel direkt i pumpen eller tillsätta det själv vid varje tankning. Upptäcker man det inte i tid så kan det bli väldigt dyrt annars! Per L |
|
|
Enligt statoils lista skall BMW tom -84 ha blyersättning: Länk Mvh |
|
|
Kör min -86 på "blyat" vågar inte köra på blyfritt... //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
|
Jag kommer ihåg när jag köpte min 528i -83á, så fanns det listor på att min inte behövde blyat. Har för mig att det var fram till -82 som man behövde blyat. Har nu kört oblyat i alla år (11 år och snart 20000 mil). Bara försäljarsnack tror jag, eller kom de på nu i efterhand att man skall ha blyersättning ???? |
|
|
jag tankar bara på JET, har sett olika listor på en del mackar och jag vågar inte lita på dom....nån som har hört vad BMW tycker? ///Christopher E28-registret #116 |
|
|
Kör oxå blyat. //Ticco www.ticco.com |
|
Henrik535 |
Körde cirka 3500 mil med min 528-85 på vanlig soppa INGA PROBLEM!! Blyersättningsmedel behövs inte. Ren jävla bullshit det kanske behövs i nån gammal 140 men inte i BMW du kan va helt lugn. Är själv mekaniker så jag har tagit reda på lite.Bara å gasa |
|
Blyad Soppa är soppa för riktiga bilar!!! //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
|
Henrik535: Om man som jag slipat på ventilsätena(vid toppren)är iaf inte jag lugn att härdningen finns igenom hela sätet på mina ickekatbilar..Men du kanske vet någonting om det. BMW-återförsäljaren kunde inte svara hundra på min fråga då iaf.. Mvh Janne. |
|
Henrik535 |
Bara o gasa no problema:) |
|
Eh...Jaja, kan i af bara säga att när jag tankade i blyad 98 (äkta, inte tillsatser) i Rumänien för två år sen (sedan det ett tag varit förbjudet med dylik bensin i Sverige) gick den utav bara fasen. Verkade som den inte mått så bra på länge, det var en 518i från 86. Visst ska man tänka på miljön, men det är ett faktum att allt som blir miljövänligt eller oparfymerat eller vilket skit ni vill från tvättmedel via bensin tillkravodlad spagetti blir bara sämre än det var tidigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.