|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har haft mycket problem med mettaliska oljud från framvagnen. Efter många försök och mycket bytt visade sig att det var bromsköldarna som gav oväsen av sig. Nu finns de inte och bilen är knäpptyst! Min fråga är: vad har dessa sköldar för funktion och är de viktiga? Kan man strunta i och ha dem överhuvudtaget? | |
|
Dels skyddar de skivorna från skador och sprut från däcken mm. och dels skall de styra kylluften till rätt ställe på skivan (centrum)... Eftersom alla moderna bilar har bromssköldar, får man väl misstänka att de är förhållandevis "nödvändiga". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Intressant. Har själv noterat detta som rätt irriterande, och svårt att få bort. Jag antar att det är en E39 du har? Har oxå försökt lokalisera ljudet. Hur kom du på att det var sköldarna? Var det först när det var borta som det blev tyst? | |
|
Precis, har en 525 e39. Nej, jag bytte stabiliseringsstag och bromsskivor(var slitna ändå) utan att blev ngt bättre. Jag lämnade bilen på mekonomen och de tog bort bromssköldarna och det blev knäpptyst!!! Vet ngn om man behöver demontera allting för att komma åt sköldarna? |
|
| Man behöver inte demontera något alls tror jag, det finns en slits som möjliggör borttagning direkt om jag inte minns fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.