AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.503

Byte servoslang

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Behöver lite kvalificerad prisuppgift för detta jobb, min servo läcker olja vid behållaren ungefär och Mekonomen ringde nu och säger att slangen måste bytas.

Pris för slang: 2000 kr och 4 h jobb för totalt: 8000 kr + 1000 kr som jag måste betala för att de felsökt bilen.

Är detta rimligt? Finns det billigare ställe?
Tacksam för tips.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Låter som ett överpris, tar de 1500:- / timme?

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Ja helt klart fööör dyrt, det är tryckslang till servopumpen som läcker. Finns det inget man kan hälla i för att täta lite kanske?

Pris för slangen går på knappt 2000 kr och resten är jobb tydligen.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Till min SAAB 9-3 började en slang i högtrycksdelen läcka.
SAAB skulle ha 1500 kr för den mwd vidhängande rör.
Jag gick till en firma som lagar hydraulslangar till tex lastbilar och skogsmaskiner. Dom satte dit en ny slangbit (ca 2-3 dm lång) och det kostade 140 kr.

Per L
Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag bytte på min 728:a själv.
Köpte originalslang hos BMW. Under 500 kronor är jag säker på att den kostade.
art 94306 returledning (rör) 171 kr utan moms.
art 95526 insugningsrör 151 kr utan moms.
Lätt att komma till underifrån.
Detta var år 2006.
Lars...
Det är inte så svårt jag bytte på min gamla 730 v8 utan bekymmer både den från behållaren som är bus enkel och den lite mer knepiga som går från pumpen till snäckan, bara köp slangen och byt själv, kan du inte det lämna det till någon mindre verkstad
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

De säger att det är slangen som går till servopumpen, nås den underifrån lätt också? Den kostar 2000 kr enligt Mekonomen

Är det någon här som bytt just den?
Och hur ser man med artikelnummer vad något kostar hos BMW, antar att det är ett stängt system?

Artikelnummer: 32411033929
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

På RealOEM visas priserna i USD,
Länk
Det ger en fingervisning av vad originaldelen kostar.

Den slang du har nummer till fanns inte med men om det är en tilloppsslang (intake) så skall den inte kosta mer än 400:-
Högtrycksslangen mellan pump och snäcka ligger däremot på c:a 2000:-

mvh.
Lasse

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Men kan man byta denna slang själv? Den som det är tryck i?

Hur gör man med oljan, spiller ut allt, byter och häller i? Blir det inte luft i systemet då?
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Är inte detta ett "standardfel" på bmw? iaf 3-serien modell äldre, läcker gärna där när slangarna börjar bli till åren så släpper Slangklämorna av "klämtyp" bara att skruva dit 2st vanliga slangklämor så håller det tätt igen, om det inte är så att slangen verkligen spruckit....

som sagt båda slang och jobb låter sjukt dyrt... jo att de blir luft i är ingen fara om du gört själv heller bara svänga fram o tillbaka på ratten... luftar sig själv... finns bra guider på nätet om detta...

/M
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Denna guide har jag använt vid byte av servoolja

Länk
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Ska kolla den, stort tack
Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Hej igen!
Jag försökte först att täta med silikon flera gånger. Det gick inte. Det är för högt tryck. Slangbyte är det enda som hjälper.
Det försvinner ju en hel del olja när man tar bort den gamla slangen. Det är ett lite kletigt jobb. Lägg flera tidningar under och ett kärl att samla upp olja i.
Efter byte fyllde jag på nytt i behållaren, startade motorn och vred hjulen fram och tillbaka och fyllde på ytterligar tills det var fullt. Ut och köra en kort runda sedan toppa upp med det som eventuellt saknas.
Sedan kollade jag efter en vecka och det var fullt och har aldrig mer fyllt på.
Lars...
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Grabbar jag ger upp, efter ha läst hela Internet och era länkar så kollade jag ovanifrån, lossade på skyddet där nere och kollade underifrån, torkade och startade motorn.

Det är förutom trångt som fan inte ens synligt mitt läckage.

Jag kunde inte lokalisera vart det läckte. Ovanifrån är allt torrt. Jag torkade allt underifrån som går att komma åt och startade och såg att läckan är mellan alting.

Dvs ej uppe åtkomligt och ej nere åtkomligt. Svårt att beskriva kanske.

Vad är det som sitter så gömt? Är det den med tryck i som går till pumpen?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Det vanligaste är högtrycksslangens infästningar typ de fabrikspressade ändarna på denna slang. Oljan kan ju t.ex. länka ut i snäckänden och följa slangen en bit.

Kanske du kommer åt att följa slangen från pumpänden med handen och känna om den är oljig.

På min E32'a bytte en BMW-verkstad denna slang mot fast pris vilket var helt överkomligt. Möjligen sitter den bättre till än på E38.

mvh.
Lasse

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Har lämnat in bilen nu på verkstad, originaldel från Tyskland beställd. Halva priset mot Mekonomen. Har även sänkt priset nu till 90000 kr på bilen, finns på börsen, har akut pengabehov pga skilsmässa.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Servoläcka fixad, så lättad :) Det var slangen från pump till snäckan. Hade tur med slangen då den fanns reserverad i lagret för annan person om två veckor. Jag fick den och de beställde ett nytt till honom.

Lämnasde in igår och fick den idag, har en ny favoritverkstad måste jag säga. ALLA bilar ska dit hädanefter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.