|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en BMW 540 M sport sv såld igår och var imponerad över hur pass fint skick mekaniskt den var, växlade silkeslent och utan klagomål vid provkörningen..:Givetvis var det då svårt att hålla sig från att köpa bilen så den fick följa med mig hem. Resan hemmåt ca 25 mil utan nå som helst problem. Körde även lite hemma i byn underkvällen och var så nöjd. Sedan imorse satt jag och läste bilens reperationfakturor och såg då att bilen varit inlämnad 2 gånger första vid 8000 mil och andra vid 16000 för "Rycker till vid inbromsning till stillastånde, Inget fel lokaliserat. inget fel i felminne.) aha tänkte jag...inget jag har märkt....till idag dagen efter. Då jag kör bilen från landsvägsfart och ska stanna vid en korsning så rycker det till, Precis som att den växlar hårt ner från 2:an till 1:an. Men bara ibland. Någon som upplevt detta nån gång? Oljenivån är kontrollerad flera gånger, senast för ca ett år sedan. Alla tips är välkommna då jag genast tappa lusten med min ny köpta fina bil. Mvh/Joel | |
| är väl skit i eller trasigt ventilhus.. tyvär inte mkt du kan göra åt om du inte har intresse eller ev lite meckvana. kanske bara knas på nån givare. inte mkt att göra åt utan det kostar ett par tusenlappar om det räcker | |
|
Har du samma problem vid S och D läge? Bara vid inspirerad/hårdare körning? |
|
|
Då den jävlades som mest igår så tyckte jag faktiskt att problemet försvann då jag la i S.. men idag då jag kört så har den inte krånglat något alls. Skumt det där? Har du någon teori Kent M? Mvh/Joel |
|
| kan vara lätt kolla att det inte har "svettats" ut någon automatolja för det räcker med att lite har läckt.... | |
| Fy fan vad bra det är när man läser igenom innan man svarar sorry... | |
|
Tjena! På vår bil märker jag inte nåt ryck när jag stannar. Däremot så upplever jag att den rycker lite när man saktar in inför en rondell tex och sen drar iväg, då kan lådan kasta i en lägre växel lite tvärt tycker jag trots litet gaspådrag. Frågade BMW om detta och de menade att lådan antar att jag ska stanna helt istället och därför uppstår det lilla rycket... Låter dock lite oklart i mina öron. Upplever inte samma sak med sportläget i. Inte samma som för dig men ändå... Mvh Martin |
|
|
Jorsten Hade samma problem på min 540ia -99, plus lite annat smått och gott. Bytte olja i automatlådan. Sen gick den kanonbra igen. Filtret var igensatt. "Lifetime oil" = ca 15 000 mil. Länk |
|
|
Det har faktiskt varit anmärkning på någon service "Något oljeläckage vid konverter. Men oljan är kollad senast för ett år sedan då den låg bra i nivå. Men jag tror också det är som MR B säger att det kanske är dags för ett oljebyte?... Såvitt jag vet så finns det ingen olja som inte försämrar sina egenskaper med tiden..Kanske dags å boka in bilen för ett byte? Mvh/Joel |
|
|
Alternativet är att du gör det själv. Se beskrivning nedan hur du byter olja i automatlådan: Kall växllåda Ta ur oljeplugg Ta ner tråg (lossa en massa torxskruvar) och gör rent, även magneter Ta ner filter och släng Ta en fika Montera nytt filter Monter ny packning och tråg Fyll fullt med hjälp av pumpflaska/oljepump från biltema i påfyllningshålet - Starta motorn och fyll på igen - motorn MÅSTE stå på tomgång resten av proceduren Kör igenom alla växlar - minst 3 sekunder i varje läge - P-läge Fyll upp igen - Lägg i utomhussensorn från valfri billig tempmätare i påfyllningshålet och ner i oljan och håll koll på värmestegringen, låt olja rinna ut tills optimal stängningstemp 40´C eller strax över har uppnåtts! Ta ut tempmätaren och stäng på fyllningen INNAN motorn stängs av! |
|
|
Inte ett helt ovanligt problem som BMW dras med. Finns service meddelanden and samma internt hos BMW. Normalt så byter dom olja & filter / uppgraderar programvaran för vxl lådan. På e65/66kan även Guibo kopplingen bytas. Kommer inte ihåg hur man gör för att 'nollställa' det adaptiva minnet på e39, detta gör dock väldigt stor skillnad för e65... //Pontus |
|
| Inget säger väl att oljan är bra idag bara för den kollades för ett år sen? Kollade du inte igenom service/kvitton innan du köpte bilen? Men för att bidra till diskussionen - byt olja och filter i lådan de gör underverk : ) | |
| har nu kommit på då den gör denna ryckning, Det är ENDAST då ac:n är avslagen.. Då jag har ac:n aktiv så händer inte detta fenomen... Nu blev det lite huvudbry... | |
| Tycker jag känner igen symptomet med avslagen ac. Vore intressant att reda ut varför lådan beter sig så. | |
| Jag har suttit och sökt å sökt här på forumet men jag har dock inte hittat något liknande problem hos nån. Jag finner liksom ingen logik i det hela. | |
|
Hade exakt samma fenomen på min 525:a....i mitt fall hjälpte det att låta bilen stå strömlös cirka 30 min, antar att "minnet" i lådan då återgår till ursprungsinställning, gjorde dessutom detta på inrådan av en BMW mek., sedan dess har aldrig det rycket kommit tbx, kan vara värt o prova kanske....dessutom kostar de ju inget!! Hoppas de löser sig i vilket fall!! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.