|
|
|
|---|---|
|
Ska byta lite oljor i bla annat min 525TDS -92 med manuell låda, men även i min nissan patrol. Tänkte byta alla axel och växellådsoljor. Som jag fattat ska BMWn ha ATFolja i lådan (enl uppgift här på forumet, har ingen dekal på ZF-lådan) och nån bättre hypoidolja i bakaxeln, gissar att det är en GL-5-olja som föreskrivs. Jag verkar dock inte behöva nån LS-tillsats då jag (visserligen med kardan nedmonterad) lätt rullar på ena hjulet utan att andra följer med. Agrol hypoid super 75W-140 har förutom ett passande literpris även kombinerad klassning GL-4 och GL-5. Som jag tolkar det hela så är den inte så korrosiv mtp GL-4-klassningen och borde därför passa i växellådan på BMWn. Nu går det ju inte åt så mycket oljor i den bilen, så jag skulle kunna köpa på mig ett par flaskor av "rätt" sort och vara nöjd så. Men i patrolen går det i drygt 5l i lådan och gissningsvis 2-3l i vardera axel. Sen funderar jag oxo var man kan köpa LS-tillsats till vettig kurs, mekonomen har för typ 129/dl, vilket jag tycker man borde komma under. Vill inte köpa oljan med LS-tillsats då jag uppfattat att man kan få lite trilskande synkringar om man anv LS-tillsats i vxllådor. Vad tror ni om detta? | |
|
Skulle tro att du kommer att få en "tjurig" växellåda med den oljan! Om inget annat står på lådan skall det vara ATF! LS-tillsats är inte lämpligt i en vanlig växellåda, utan skall enbart användas där det finns diffbroms eller "våta bromsar" (mest på tunga maskiner). Med tanke på att du har typ en liter i växellådan och en eller en och en halv liter i bakaxeln på BMW:n, skulle jag rekommendera att du använder oljor med den klassningen som BMW har angivit! Att hålla på och själv slå i LS-tillsats eller andra additiv, är ingen lysande idé! Det är lätt att du feldoserar och då försämras oljans egenskaper avsevärt - kan bli rent skadlig för applikationen i värsta fall.... Köp rätt olja från början i stället, som har LS-tillsats om det behövs och köp definitivt inte "fel olja" med felaktiga specar bara för att den är billig - det blir dyrt i längden när du får haverier! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade ju inte tänkt att använda LS-tillsats annat än i bakaxeln på Patrolen där det ska vara. Däremot när man kollar på castrols hemsida nämner de ju lite olika alternativ på växellådsolja beroende på etikettfärg, men om det inte finns rekommenderas TAF-X / EP 80W, som vad jag förstår är GL-4oljor. ("enheter utan etikett: TAF-X / EP 80W") Det är en jäkla jungel det här med oljor... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.