AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.272

Vid användning av AC-rengöring

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Jag har köpt en sprayburk AC-rengöring som jag tänkte testa. Medlet ska sprayas in i luftintagskanalen. Innan det måste jag ta bort aktiva kolfiltret.
Min fråga är om det ev. finns några andra filter som skall demonteras? Avser en e46:a.
Tacksam för svar/synpunkter.

Mvh Henrik.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men det underlättar avsevärt om du tar bort "hyllan" under kupéfiltret (sitter med fyra skruvar har jag för mig), för då ser du hela fläktpaketet och kan spaya in medlet i själva klimatanläggningen, så det inte hamnar utanför fläkten och rinner ner på marken via regnvattendräneringarna...

Tänk också på att INTE ha recirkulationen aktiverad på klimatanläggningen, för då stängs två spjäll framför friskluftsfläkten och då kan du inte spraya in medlet.....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Tack för svaret Johan!
"Hyllan", menar du då den del som kupéfiltret ligger i på?
(och med kupéfiltret menar jag kolfiltret).

Mvh Henrik.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja!

Dvs något bredare än filtret.... Länk (nr 4!)

Ganska tung för den är belagd med någon tjock gummimassa (troligen ljudisoliering).

Lossa försiktigt snäppfästena till "locket" på elkabelhållaren som sitter i framkant av "hyllan", så är det bara att ta ut elkabeln från "kanalen", så är det lättare att hantera "hyllan".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Tack igen!
RealOEM har troligen rätat ut många frågetecken på dessa fora!
Schönes Wochenende!

Mvh Henrik.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
... och för di som läser denna tråd vid ett senare skede:
Ta med fördel bort del nr. tre på Johan B:s länk ovan, så ser man vad man gör (är osäker på hur lätt det är på en 6 cyl.?). Där bakom finns detta "hus" Länk På hö/vä sida av denna finns spjäll som är öppnade när AC:n inte är påslagen (snöflinga - av). Där sprayade jag in medlet. När jag startade bilen slog jag på AC:n så spjällen stängde sig.
Är lite osäker på om jag gjorde rätt. Kom nu rengöringsmedlet verkligen in i AC-systemet? Funderar eftersom dessa spjäll var stängda då AC:n är påslagen - bör betyda att det finns separata luftintag för AC:n och för "friskluft".
Har någon kunskap om detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.