|
|
|
|---|---|
|
Ska byta motor i min 318e36 (m40b18) och har köpt en motor från skroten som tydligen gick bra då dom testade den,men det var en lapp med på motorn där det stod att det var 8kilo på alla cylindrar och det är ju bra att de är jämnt på alla men är inte 8kilo för lite? Mvh | |
|
Nej det tycker jag inte, den ska ligga på 8,8 kilo. Det har brås på om motorn var varm eller kall när man mäter. det viktigaste är att alla cylindrarna ligger lika. mvh stefan |
|
|
Hur vet du att kompresionstrycket skall ligga på 8,8 bar (eller kp/cm2)? Min M30-motor (3.0S -72) hade som bäst runt 13,5 bar (vid 25.000 mil och nya ringar) och låg vid 73.000 mil på runt 9-10 bar. Sedan måste (bör) man också veta hur rätt kompressionsprovaren visar. Jag har några olika mätare och i samma motor visar dom mellan 9 och 12 bar. Varm och kall motor resultarar också i olika värden liksom i allra högsta grad om motorn stått väldigt länge. Jag tycker 8 bar verkar väldigt lite om provet är taget som man skall göra (laddat batteri, startmotorvarvtal, öppet gasspjäll, varm motor). Fast jag har förstås aldrig tagit ett komptryck på en sådan motor. Dock är det som sagts bra att det är "samma" värden på alla cylindrar. Per L |
|
|
1,6 liter m 40 9,0 bar m 43 9,7 bar 1,8 liter m 40 8,8 bar m 42 10,0 bar m 43 9,7 bar 1,9 liter m 44 10,0 bar |
|
|
Jag tror du blandar ihop kompressionsförhållandet och kompressionstrycket. Kompressionsförhållandet mäts som förhållandet mellan den största volymen i cylindern (dvs kolven längst ner) och den minsta volymen (med kolven längst upp) och anges som tex 8,8:1. Detta mått är sortlöst (dvs inte bar) Kompressionsförhållandet är en konstant storhet som beror på hur konstruktören konstruerat motorn. Den ändras inte alls under motorns livstid. Kompressionstrycket som mäts med en kompressionsmätare (tex i bar eller kp/cm2) beror dels på vilket kompressionsförhållande motorn är konstruerat för, vilka ventiltider kamaxeln har osv men framförallt i vilken kondition motorn är. En sliten motor ger lägre tryck än en ny och tät motor. Per L |
|
|
Ja det gjorde jag nog Per L, men nu har jag läst lite nogrannare. Det ska vara 10,0 till 11,0 bar, skillnaden kan vara om motorn var kall när den testades. Men tar du och mäter en renoverad motor innan den är startad så är kompressionen inte så hög för ringarna har inte slitigt till sig. Brukar ta en 200- 300 mil innan ringarna har slitigt ihop sig med fodret. mvh stefan |
|
|
Jag håller med dig om det! Per L |
|
|
Tack för dom svaren!! det verkar ju ganska normalt komp på denna motor då... Då är det nog bara att byta motor i helgen!!:) |
|
| Min 318iM40 -88 med 25000mil har mellan 10.6 till 11.2 på alla cylindrarna, mätt på kall motor! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.