|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Fick följande värden på besiktningen med min 540iA -95: CO 0,9 (0,5) förhöjd tomgång CO2500 0,9 (0,3) HC 271 (100) LAMBDA 1,11 (0,97-1,03) förhöjd tomgång = 4 fel :-( Har nu bytt Tändstift, Olja, Oljefilter + Luftfilter... Bilen har körts mycket i stadstrafik och har antagligen sotat igen lite och den var inte heller riktigt varmkörd vid besiktningen... Några tips inför efterkontrollen ?? tanka i E85 ?? // Andreas | |
|
Gammal olja + inte riktigt varmkörd kan få värdena att sticka iväg lite. Om man får för höga värden så ska man alltid be dom gasa runt några varv runt huset. Fast undrar om detta hjälper eftersom alla dina värden är för höga!? Tanka e85 hjälper ju till att få ner dessa värden ja. |
|
| Kan ju alltid tanka lite etanol oxå, då sjunker värdena, men jag vet inte om det är helt ärligt... | |
| Vevhusmembran gissar jag på... | |
|
Fredrik: E85 är ju etanol med en skvätt bensin i. |
|
| Killarna på verkstaden sa att oljan inte var den fräschaste när dom bytte och det i samband med nya filter + nya tändstift + ordentlig varmkörning + en skvätt E85 borde ju göra susen... | |
|
Jag tror inte E85 hjälper i detta fallet. E85 kan nog ta ner CO värdena men det brukar höja HC värdet. Så blev det på min bil i alla fall. Jag tror mer på lambda sonden(erna). Gör en felkodsavläsning för ev. uytesluta lambda sonderna. Mina värden på 1:a besikningen utan E85. CO 0.0 (0.5) CO 2500 0.3 (0.3) HC 220 (100) Lambda 1.02 (0.97-1.03) Efterkontroll med nya stifft, luftfilter, olja och olje filter och en skvätt E85, Ca. 6L E85 till ca. 20L bensin och ordentligt varmkörd. CO 0.0 CO 2500 0.2 HC 331 Lambda 1.01 Det är status just i nuläget, har inte kommit så mycket längre. Satt dit nya fördelarlock och rotorer, jagat insugsläckor mha. startgas och avgasläckor. Finns inga läckor. Läst av felkoder, fanns inga överhuvudtaget. Tips för att komma vidare. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
När ska man pytsa i E85 ?? några kilometer innan man åker till besiktningen eller tidigare så att det hinner verka ordentligt eller ?? Ska besiktiga den imorgon Fredag. Tacksam för svar och tips... |
|
|
Har nu varit på efterkontroll och fick godkännt !! CO 0,2 (0,5) förhöjd tomgång CO2500 0,3 (0,3) HC 095 (100) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03) förhöjd tomgång Tankade i lite V-Power och hade ca 25 liter bensin innan jag slängde i 7 liter E85 och körde den riktigt varm... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.