|
|
|
|---|---|
|
Hejsan på er, Som hyfsat nybliven Z3m ägare så är det nu dags för inspektion 2 på bilen (tror jag,) den har inte gått så långt så det måste vara på ålder för nu har den gått 5000 mil ungefär. Men inspek. 1 är gjord och bilens service-indikator säger att det snart är dags för service igen.. På förfrågan säger lokala BMW verkstaden att det kommer kosta ca 12000 kr och då min bil importerades till sverige 2001 så är mina böcker på tyska men en snabb koll på service-boken och lite google-arbete säger mig att den servicen visserligen är rätt stor men att 12000 känns som överpris. Nu är det ju så att bilen är väldigt fin och jag vill inte missköta den så frågan är kan någon ge mig en fullständig spec på vad bmw gör? Jag menar, byta tändstift, oljor, filter och kolla ventilspel kan ju en hyfsat begåvad verkstadsperson göra oavsett om det står bmw på skylten utanför..? BMW kunde vid tillfället inte ge mig en spec på vad som ska göras, så jag frågar lite nyfiket.. är det någon som vet? Jag vill inte fulsnåla med bilen så om det är rimligt att betala 12000 för det som ingår i inspektion 2 så gör jag givetvis det - men samtidigt är det ju även rimligt att fråga sig vad som ska göras och om de verkligen inte tar överpris för det? Jag vill ju inte riskera motor och transmission för det är riktigt dyra saker till de här bilarna - men bmw är ju för den delen inte ensamma om att kunna kontrollera ventilspel eller? Så vad säger ni? Är det bara att betala och vara glad? Hur gör ni med lite äldre z3m? (vet inte om samma inspektion 2 är lika komplex på 3.0 och dylika bilar..)? MVH Kent | |
|
Jag servade min Z3M hos BMW, Autosalongen i Grästorp. De tog runt 7000:- för hela inspektion 2 vill jag minnas. Anledningen till det höga priset var tydligen att det tog en mekaniker en hel arbetsdag att slutföra inspektionen. Minns dock inte vad som ingick men ventiljusteringen kostar cirka 2500:- bara den. |
|
|
Jag servade min Z3m på bmw i Norrköping i höstas, det kostade 9000kr. Det tyckte jag var mycket, men det är väl en ganska omfattande service. Smakar det så kostar det! Jag menar byta olja och filter och lite dittan och dattan kan man ju göra själv egentligen, men då kommer det ju inte med i någon servicebok!! Klabbarparn |
|
| Kolla med Rigo på rigobilservice i Halmstad, bättre kunnande om m-bilarna finns inte samt humana priser, betalade ca 7000kr för Insp II på min e46a. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.