AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.727

Hur uppträder en bil med "lite" trasig bränslepump?

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag har sökt på BMW fuel pump problem och det jag hittat är:
-vibrationer och ostadig tomgång
-startar inte
-fördröjning på effekt

Det jag undrar över är just effektfördröjningen. Jag har skrivet om ett problem tidigare och undrar om det kan vara bränslepumpen. Jag får som en tvekan och så går nålen lite upp och ned kring 1000varv och sen kommer effekten, det tar olika lång tid innan effekten kommer, allt från 0,5 sekunder till 5 sekunder.

Min tanke är om jag kör långsamt och motorn ligger strax över tomgång (automatlåda) och jag sedan trycker till, kan det vara så att pumpen inte får tillräckligt tryck så att motorn inte kommer igång riktigt, den tvekar men stannar aldrig. ELLER, kan det vara så att pumpen borde lugnat sig när jag släppte gasen men den pumpar fram lite extra bränsle och sen när jag trycker på får motorn för mycket bränsle och motorn tvekar innan den fått undan det överflödiga bränslet och sedan drar igång.

Kan en bränslepump bete sig så här eller är den bara helt kass och man skulle märkt det tydligare?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
När min gick sönder på E46'an fick jag först startproblem följt av kraftig effektförlust. Det gick att köra motorvägsfart men omkörningar var inte att tänka på utan jag fick smyga fram. Till slut startade inte bilen.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Jag har precis fått bensinpumpen bytt på min 330i -08 (hämtade den idag faktiskt) och det jag märkte av var att när bilen stått över natten så behövde den gå längre och längre på startmotorn innan den väl startade, typ 6-7 sekunder senaste månaden. Verkstan kunde tydligen läsa av felkoder för bränslepumpen (troligtvis lägre bränsletryck i systemet) och även en kväveoxidgivare som fick bytas.

Jag känner inte alls igen de symptom du nämner, men å andra sidan är det ju en annan typ av bränslepump du har på din.

Jag vet inte riktigt hur de här systemen fungerar men gissningsvis hålls trycket mellan insprutningsmunstyckena och pumpen alltid konstant och mängden bränsle som går in i cylindern är enbart beroende av hur lång tid som insprutningsmunstycket är öppet. Så det enda pumpen ska göra är att upprätthålla ett visst tryck och börjar den bli dålig så borde det ju vara i de fallen då det är störst flöde (höga varvtal) som den skulle ha problem med att pumpa upp det trycket. Kör du på tomgång och ger full gas är det ju ändå betydligt mindre bränsle som ska in än om du har fullgas på högre varvtal, så klarar pumpen av det högre upp i varvtalen så borde det inte vara något problem på lågvarv heller.

Kan man med t.ex. OBDII diagnosuttaget se om styrsystemet uppfattat din gaspedalsändring, och då se om den uppfattar det vid "rätt" tidpunkt? Jag funderar på om det är det elektriska gasreglaget som kanske strular? Märker du skillnad om motorn är kall eller inte? För jag har för mig att du har ett gasspjäll på inprutningen men det används bara vid kall motor. När motorn är varm ska all reglering av motorvarv ske med ventillyft och ventiltiderna och spjället ska vara helt öppet.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Ok, jag tycker jag känner av det här symptomet framför allt när motorn är varm. Jag har gjort OBD diagnostik 2 gånger utan fel, uppdaterat mjukvaran, bytt magnetventiler i vanos, bytt nivågivare till vxl-lådan och styrbox till växellådan. Inget av dessa var trasiga eller avhjälpte felet.

Bilen startar omedelbart även efter att den stått några dagar.
Jag har ingen effektförlust normalt sett, endast när den "tvekar".
Bilen går perfekt när jag gör "kickdown" från stillastående, det är endast när jag släpper upp gaspedalen nästan helt i 2ans växel i någon sekund för att sedan trycka till igen om den tvekar. Detta händer ibland i stadstrafik i korsningar, över gupp eller kö-körning

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
En halvdålig bensinpump tar längre tid att bygga upp trycket, brukar
märkas när man accelererar. Då blir det en fördröjning och ibland
dör bilen en halv sekund, när pumpen blir varm kan den tappa trycket
helt men går sen efter ett tag när den har svalnat.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det är just så jag upplever det, den blir en fördröjning och den svajar till runt 1000varv upp och ned innan den drar iväg. Det känns nästan som den ska stanna. Det är bara vid 25km/h i 2ans växel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.