AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
65.965

Personalbil, förmånligt eller inte?

Sida 2 av 3
Har också funderat över om jag ska ha automat eller inte. Kanske ska ta diselvärmare och tonade rutor istället!
HiFi vet jag inte om jag tycker är så viktigt
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Jag har en SAAB 9-3 sc som personalbil idag. Hyfsat förmånligt eftersom det är minskat förmånsvärde på miljöbilar med alternativa bränslen. Gas är mest förmånligt. Den kostar mig 4000 i månaden + bränsle. (efter skatt, mm)
Där ingår serviceavtal med 600:-/mån (dyrt så in i...)

Jag har just beställt en BMW 318d Touring med comfort- o dynamicpaket + vinterhjul, drag o metallic. 371kkr - 65kkr i rabatt. Räknar med ungefär samma totalkostnad på BMWn. Lite dyrare i pris, men man behöver inget serviceavtal. Inget rabatterat förmånsvärde dock men eftersom den är bränslesnål i förhållande till SAABen så tar det ut varandra.

Normalt betalar man 50% av bilens värde under ett treårsavtal, men detta brukar man kunna styra över. Betalar man av för lite kommer det dock surt efter. Om du köper bilen själv och räknar med att betala av 50% på tre år så är det ju ganska lätt att räkna ut vad det skulle kosta att äga bilen privat. På miljöbil slipper man ju också skatten, det gör ju lite i alla fall.

Mina modellbilar:
Länk

krihil: Hur ser erat avtal ut? Om jag förstår dig rätt så skulle du få betala ca 4000:-/mån för en 318d Touring. Vad är det som ingår då? Däck, torkare, spolarvätska, tvätt osv...
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
När de gäller avtal angående personalbil på kan de varier beroende hur just ditt företag valt att ha de. Men man kan säga att man sparar mellan 1000-1500kr i månaden på att välja personalbil. Men de gäller att sköta sin bil så att man får den såld till minst de restvärde som du har på din bil. Klarar du inte de så får du lägga ut de som fattas själv. Men har du bilen i dina 3år så kommer de nog inte att vara ett problem. Efter en 3års period med detta så har jag varit med om de mesta gällande personalbil men måste säga att de är klart övervägande positivt.

Härligt att köra BMW igen. :o)
Att få bilen såld till ett visst pris är i mitt fall inget problem, eventuella förluster står företaget för.

Zizou: Ser att du har en 320d Touring Bavaria, samma bil som jag är intresserad av. Är det en personalbil?
Är du nöjd med den?
Hur är din specad?
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
99: De är ju skönt att företaget står för ev. förluster, men om man bara sköter den normalt så är detta inget problem för mig heller. På min förra bil så gjorde jag en "vinst" på ca 28000:- som jag tar med mig till denna bilen. :)
Jodå de är en personbil som jag har och jag är riktigt nöjd med den faktiskt så här långt. Visst lite mer plats i bagaget hade inte skadat men när barnvagnen försvinner (inom kort) så är de fullt ok för familjen (4st).

De ända som jag inte riktigt är överens med är att stereon startar när jag trycker på lås eller låsupp knappen på nyckeln,(har en separat tråd om de) men de är under utredning hos BMW.

Här är specen på min bil:
BMW 320d Touring Bavaria
Färg A61 Karmosinröd
Klädsel EBAT Tyg Vertex Anthrazit

Utrustning, paket
7RR Dynamic package
255 Sportläderratt
258 Runflat däck
2BZ LM fälg Dubbeleker 161 17"
481 Sportstolar
522 Xenonljus
563 Belysningspaket
704 M Sportchassi

7RS Comfort package
3AA Takreling slimline matt
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
4AE Armstöd fram
507 Park Distance Control (PDC) bak
521 Regnsensor
534 Klimatautomatik
540 Farthållare
663 BMW Professional Radio med CD

Utrustning, fabriksmonterad
1CA Emissionskod
1CC Auto Start Stop Funktion
1CD Brake Energy Regeneration
3AC Dragkrok infällbar
441 Rökarpaket
470 Isofixfästen
493 Förvaringspaket
5DC Fällbara huvudstöd bak
676 HiFi Högtalarsystem
761 Individual Tonade Rutor
8TG AG kod

Utrustning, eftermonterad
ST1 Startpaket 1 500

Zizou: Vad har du för månadskostnad på din 320d, och vad ingår då?
Din spec är ganska lik det som jag är ute efter. Håller på och velar om jag ska ha automat eller om man ska lägga dom pengarna på diselvärmare plus nått annat istället....
Hittar inga prisuppgifter på tonade rutor, vad kostar det?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det verkar vara billigare att köpa privat samt att tex A-kassa och pension sänks.
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
I månadskostnaden(bruttolöneavdrag 6800:-) ingår allt förutom drivmedel. Milersättningen för tjänstemilen hamnar på samma "bilkonto" som pengarna från löneavdraget hamnar. Drivmedelsersättningen för tjänstemilen (6,50 D & 9,50 B) dras automatiskt på bensinfakturan som kommer varje månad. Vi använder oss av www.autoplan.se på vårt företag. Mörktonade rutor kostar 4500:- om jag inte minns helt fel.

Zizou: Hur stor milersättning får du på tjänstemilen?

Kan vara skönt med tonade rutor... Lillgrabben tycker att det är lite jobbigt när han får solen i ögonen, sen så är det ju snyggare oxå!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hur mycket kostar det i skattade pengar? Kostar det typ 4000 kr per månad måste det löna sig att köpa privat. Ingen bil faller med nästan 50 papp per år.
Tom i norr: Hur tänker/räknar du då?
I mitt fall så är det ju så att allt utom drivmedel ingår i bruttolöneavdraget, dvs skatt, försäkring, däck, torkarblad, spolarvätska tom tvätt... Om man räknar med allt det borde väl inte 4000:-/månad räcka för att täcka alla utgifter. Speciellt inte om man behöver låna pengar...
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Om man får bra pris på en bil så faller den ca 30 papp första året och typ service ingår samt vagnsskadegaranti. Dessa 20 papp räcker till det andra. Fick erbjudande om personalbil och sa bara att det är inte intressant.
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Zizou: Har du något förmånsvärde som du också betalar? eller är det bara bruttolöneavdraget som kostar i månaden?
Jag tycker det verkar ganska förmånligt med personalbil. Innan jag beställde min 320d, ej personalbil, räknade jag på månadskostnaden. Med 2000 mil/år kommer den kosta ca 6500/mån ink allt, och 5400 ex drivmedel. Hade jag haft möjlighet hade jag helt klart valt personalbil istället.

Tom i norr: Håller inte med dig om ditt resonemang om värdeminskningen. Finns inte på kartan att en 320d bara skulle minska 30 papp 1a året, såvida du inte får 25-30% rabatt på nybilspriset. Själv räknar jag med 70' år 1 och sedan 35' år 2 o 3.

99: Tycker din spec ser solid ut. Jag valde bort Servotronic o HiFI efter provtur i en bil utan dessa tillbehör. Tycker std stereo duger rätt bra och då jämför jag med HiFi systemet i min 530. Dessutom går det ganska enkelt uppgradera i efterhand om man ångrar sig. Automatlåda föredrar jag egentligen, men tycker det blev för dyrt, både i inköp och ökad skatt. Jag kör mest motorväg och då minska nyttan med automat.
Vad har du valt för lack och inredning?

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Köpte tex en BMW 320 2002 ny i Luleå för 280 papp och fick typ 200 papp vid inbyte samt 8% rabatt på nya bilen.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Efter tre år.
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
99: Milersättningen är 18kr. Jag tycker att mörka rutor lyfter bilen.

Nicklas_E46: Förmånsvärdet finns med i själv beräkningen och den lägger man på din lön för att sedan dra av bruttolöneavdraget. På så sett får man fram den nya bruttolönen som ska beskattas.

Tom i norr: Har man pengar och kan betala sin bil kontant så blir månadskostnaden givetvis lägre men jag skulle inte vilja köpa en bil för 300k+ för att sedan köra ca 4000 mil om året i jobbet vilket jag gör. Finns både för och nackdelar med detta och de är något som man får väga mot varandra när man får valet.

När de gäller värdeminskning så finns de bra artiklar i flera motortidningar att läsa som ger bra bilder på tex värdeminskning. Ett ex. är min förra personalbil ( VW Touran TSI170 dsg) som kostade ca 266k efter rabatt och den såldes för 134k efter 3år och 12200 mil vilket gör att värdet minskat med 132k. Jag betalade ca3200kr netto på denna bil och i den summan så ingår som sagt allt utom drivmedel+diverse oförutsedda kostnader som kom med tiden som bilen kördes. ;-) Summan som jag betalat på 3år blir då ca115k, med andra ord mindre än vad värdeminskningen var. Kan väl anses som rätt ok tycker jag.

Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
99: Spolarvätska, torkarblad och däckbyte ingår inte. Däremot ingår nya däck och gratis parkering i parkeringshuset bredvid jobbet. (hade kostat 400:-/mån annars)
Jag tror det blir lite dyrare än de 4000 som SAABen kostade men det tar ut sig i och med minskad bränsleförbrukning (ca 7-800:-/mån). Jag har inte fått ngn spec på kostnaden ännu. Vet t.ex. inte vad förmånsvärdet blir än.
På vårt företag får vi också 250:-/mån i lönepåslag för att vi kör med en liten reklamtext på bakrutan "På ...företaget... kör vi miljöbil"
Jag får 30:-/mil för tjänsteresor, men jag reser inte så mkt med bilen.

På mitt serviceavtal på SAABen ingår spolarvätska och torkarblad och lampbyte mm MEN bara i samband med ordinarie service.

BlackMunichWagon: Lack Svart II och Klädsel Tyg Vertex Anthrazit

Nu ska jag bara försöka bestämma om jag ska satsa på automat eller diselvärmare innan jag beställer bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.