|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har fått ett erbjudande om personalbil och undrar om det är förmånligt eller inte? Funderar på en BMW 320d Touring Bavaria, och den skulle kosta mig ungefär 5500:-/mån efter skatt. Då är förmånsvärde och bruttolöne-avdrag inräknat. Sedan så minskar bruttolöne-avdraget med ca 30:-/mil jag använder bilen i tjänsten. Är det här ett förmånligt erbjudande? | |
|
Jämfört med att köpa en likadan ny privatbil - JA. Men tänk på att du går miste om pensionsavsättningar genom bruttolöneavdraget så se till att du räknar med allt. ------- //Lövet |
|
|
Sen om företaget betalar drivmedel, så är det pensionsgrundande. Som Lövet sa: räkna in allt! |
|
| Humm är det en tjänstebil eller en förmånsbil? Det är inte samma sak. En tjänstebil brukas i jobbet primärt. En förmåns bil kan man få typ om man är 10 tagare för att slippa skatta så mycket. Det är väll i alla fall bara dom som tjänar på förmånsbil i dag. På firman som jag jobbar på så har jag tjänstebil. Jag jobbar som fältsäljare. Då ökar min lön med bilens förmåns värde. Sedan får jag skatta för det. Tror inte att man kan åka billigare. | |
|
Det som fick mig att fundera på det här erbjudandet är det faktum att jag redan innan börjat titta på att byta bort min gammla 318i Touring -02 mot en lite nyare begagnad bil, typ en 5 eller 3-serie för runt 250 000:- - 300 000:- Och frågan är väl igentligen vad det skulle kosta mig per månad med en sådan bil? Fördelen med personalbil är att jag vet vad det kommer kosta varje månad eftersom allt ingår. Köper jag privat bil så behöver jag ju ta hänsyn till service, däck ev. reparationer samt värdeminskningen som man alldrig riktigt kan veta hur stor den blir för att kunna räkna fram en kostnad per månad. |
|
|
Det beror på också om du vill modifiera/trimma bilen. På en tjänstebil är det inte din bil och således tillåts egentligen inga modifiaktioner (om man inte får dem godkända av ägaren = leasingbolaget). Det handlar också om förlust av kapitalinkomst på motsvarande belopp, samt ifall det påverkar din pension. Jag tycker kostnaden verkar ngt hög, speciellt som det är efter skatt. |
|
| Finns ett brytvärde på 30 000 km i tjänst per år, nedsätter beloppet 25%. | |
|
En personalbil betalas per definition av bruttolöneavdrag, annars är det en förmånsbil. En tjänstebil är en bil som enbart får användas i tjänsten och på en sådan betalas inte förmånsvärde. Tänk budbil, hantverkarbil osv. Det är viktigt att hålla isär begreppen. Just personalbil är det minst förmånliga eftersom man normalt betalar hela bilens leasingkostnad genom ett bruttolöneavdrag. Dock så blir det genom skatteeffekter (du betalar bilen med oskattade pengar) ändå förmånligt. Tyvärr så måste man också betala förmånsvärde (trots att bilen egentligen inte är någon förmån) men så är upplägget i dagsläget. ------- //Lövet |
|
|
I mitt fall så är det ju så att bruttolöne-avdraget minskar med ca 30:-/mil för en 320d när jag använder bilen till tjänsteresor. Ligger på ca 700mil/år i tjänsten och ca 2000mil/år privat. Vad det gäller pension så kan jag nog förhandla till mig så att den blir lika stor som innan bruttolöne-avdraget... Modifiera bilen är nog inte aktuellt, men trimma skulle jag nog kunna få igenom. Men det skulle vara nått som jag får bekosta själv! Det jag funderar över är om jag ska köpa en begad bil för runt 250 000:- till 300 000:- eller om jag ska ta erbjudandet om personalbil. Vad skulle ni göra? |
|
|
Jag skulle låta banken göra alternativa kalkyler åt dig, med alla parametrar. Om det sker via arbetsgivaren blir allt knöligare egentligen som jag ser det. - Du kan inte betala av fortare om du skulle vilja - Om du byter jobb måste massa inlösen och så ske som jag förstår det. - Kan du byta bil när du vill vill eller bara när vissa kontrakt går ut? Det är nog long gone med de riktigt förmånliga bilarna. |
|
|
Ovanstående är helt sant. Men det finns ju fördelar med personalbil också: * Du får tillgång till ramavtal (8-12% rabatt) * Du betalar med oskattade pengar * Momsen är halvt avdragsgill * Momsen är helt avdragsgill på service, reparationer, förbrukningsmaterial * Vid operationell leasing har du full koll på månadskostnaderna (sånt älskar redovisningschefen) ------- //Lövet |
|
|
Lövet, kan du förklara lite mer. Förstår inte riktigt vad du menar: * Momsen är halvt avdragsgill * Momsen är helt avdragsgill på service, reparationer, förbrukningsmaterial Är det nått som jag har nytta av menar du? All service, alla reparationer och allt förbrukningsmaterial står företaget för. Det enda som jag betalar är drivmedel. |
|
|
Det är alltid svårt att veta exakt hur dina villkor ser ut eftersom detta varierar genom avtal mellan dig och din arbetsgivare. Men normalt sett är principen att personalbilar ska vara 100% kostnadsneutrala för företaget, dvs bilen ska inte belasta företaget utan dig. Om någonting går sönder med bilen som företaget betalar så kommer sedan detta som bruttolöneavdrag på din lön. Dvs, om bilen går sönder för 5000kr så kommer motsvarande summa att dras från din bruttolöneavdrag. I det fallet blir det en fördel gentemot en privatbil eftersom en reparation på 5000kr inte kostar 5000kr för företaget utan 4000kr på grund av att momsen är avdragsgill. En lika dyr reparation (eller service) är alltså 1000kr billigare för en personalbil. Sedan kan man dra det hela ännu längre. Säg att du behöver laga din privatbil för 5000kr. För att få ut den summan netto så motsvarar det en lön på minst 5000/0,67 alltså 7500kr. Betalar du statlig skatt behöver du nästan 10.000kr i lön för att betala en reparation på 5000kr. Hade du haft personalbil hade kostnaden istället varit ett bruttolöneavdrag på 4000kr vilket motsvarar 2000kr efter skatt. 2000kr eller 10000kr, vad väljer man? ;-) ------- //Lövet |
|
|
Just reparationer är dock ett halvdåilgt exempel eftersom dessa är gratis i 2 år. Läs service istället för reparation i texten ovan så blir det mer relevant. Sedan är sista raden lite skämtsam. Det man egentligen ska titta på är "hur mycket mindre har jag i plånboken efter servicen" och då är det 5000kr eller 2000kr som ska jämföras. ------- //Lövet |
|
|
Ok, då förstår jag vad du menar... Det avtal som vi har så blir det inget avdrag på lön om det är normalt slitage på bilen eller på skador som sker av normal bilkörning! Råkar jag backa in i en stolpe eller om jag skulle få en punktering så är det företaget som står för kallaset, men om jag däremot får för mig att köra en av specialsträckorna i svenska rallyt så åker jag själv på ev. kostnader för reparationer och däckslitage mm... Om jag ska lyssna på din kunskap och ditt resonemang Lövet, så låter det som om jag fått ett ganska bra erbjudande... |
|
| Vad kostar bilen ny? | |
|
Har inte fått nån offert på 320d Touring Bavaria än. Jag skulle gissa att jag landar på ett pris runt 330 000:- med rabbater. En kollega har fått offert på en 318d Touring och den skulle han få ge 295050:- för. Ord pris på den han titta på skulle vara 348 800:- Rabbat på 53 750:- |
|
|
15.4% rabatt låter bra. AL > "moms avdragsgill" förutsätter väl momspliktig verksamhet, dvs t.ex. ej bank- eller finansverksamheter. Tack för dina bra kommentarer. |
|
|
Har nu fått "tumen ur" och skaffat mig en offert på en 320d Bavaria Touring. Utöver Dynamic och Comfort packet har jag valt följande utrustning: Automatisk växellåda M Lädersportratt Servotronic Rökarpaket Isofixfästen Förvaringspaket Extra 12 - volts uttag Förberedelse för Bluetooth USB-Anslutning Priset landade på 335000:- Har jag missat nått vässentligt eller valt nått onödigt i utrustningsväg? Någon som har erfarenhet av hur blåtanden fungerar mot en HTC Hero? |
|
|
Låter som en vettig spec, jag hade lagt till Hifi-högtalare, PDC fram, samt mörktonade rutor vilket ger bilen ett ordentligt lyft utseendemässigt BMW CS #5139 |
|
|
Tycker specen ser nice ut men som J.L skriver lägg till HiFi paket och mörktonade rutor. Tycker även att du borde lägga till "Bakre nackstöd fällbara" (kod: 5DC), förbättrar sikten bakåt en hel de, klart värt 500:-. Vet inte varför du valt Automat men jag tycker den är både dyr och även rätt långsam när den växlar när man har den i "Drive". Sportläget är betydligt bättre men där vill man kanske inte ha den hela tiden. Anledningen till att jag tyckte de kanske att jag själv körde VW med DSG låda då när jag provkörde inför beställning av min nuvarande BMW. Men de har du kanske redan provat ut och satt som ett "måste" på din bil, hur som helst så kommer du garanterat bli nöjd när du får din bil. Men kör man mycket stadstrafik så är automat riktigt nice.... ;o) Härligt att köra BMW igen. :o) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.