|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har fått ett erbjudande om personalbil och undrar om det är förmånligt eller inte? Funderar på en BMW 320d Touring Bavaria, och den skulle kosta mig ungefär 5500:-/mån efter skatt. Då är förmånsvärde och bruttolöne-avdrag inräknat. Sedan så minskar bruttolöne-avdraget med ca 30:-/mil jag använder bilen i tjänsten. Är det här ett förmånligt erbjudande? | |
|
Jämfört med att köpa en likadan ny privatbil - JA. Men tänk på att du går miste om pensionsavsättningar genom bruttolöneavdraget så se till att du räknar med allt. ------- //Lövet |
|
|
Sen om företaget betalar drivmedel, så är det pensionsgrundande. Som Lövet sa: räkna in allt! |
|
| Humm är det en tjänstebil eller en förmånsbil? Det är inte samma sak. En tjänstebil brukas i jobbet primärt. En förmåns bil kan man få typ om man är 10 tagare för att slippa skatta så mycket. Det är väll i alla fall bara dom som tjänar på förmånsbil i dag. På firman som jag jobbar på så har jag tjänstebil. Jag jobbar som fältsäljare. Då ökar min lön med bilens förmåns värde. Sedan får jag skatta för det. Tror inte att man kan åka billigare. | |
|
Det som fick mig att fundera på det här erbjudandet är det faktum att jag redan innan börjat titta på att byta bort min gammla 318i Touring -02 mot en lite nyare begagnad bil, typ en 5 eller 3-serie för runt 250 000:- - 300 000:- Och frågan är väl igentligen vad det skulle kosta mig per månad med en sådan bil? Fördelen med personalbil är att jag vet vad det kommer kosta varje månad eftersom allt ingår. Köper jag privat bil så behöver jag ju ta hänsyn till service, däck ev. reparationer samt värdeminskningen som man alldrig riktigt kan veta hur stor den blir för att kunna räkna fram en kostnad per månad. |
|
|