|
|
|
|---|---|
|
Jag beställde 4 nya däck den 4 maj på nätet. Tog c:a en månad tills jag fick dom. När jag väl hämtat ut dom såg jag att det var fel fabrikat på bakdäcken så dom skickades tillbaka. Andra gången fick jag tillbaka samma däck som ja skickat tillbaka fast med "rätt" klisterlapp på däcken. Skickades tillbaka igen och nu efter c:a 2 månader har jag fått rätt däck. Framdäcken är tillverkade 5209 dvs sista veckan år 2009? Om ja fattat det hela rätt. Bakdäcken är tillverkade 0610 alltså vecka 6 år 2010? Ska man acceptera ett halvår gamla däck? En annan sak är att framdäcken har en lila rand som går runt däcket för att visa att det är nytt, men det har inte bakdäcken? Någon som vet varför det är så? | |
| Det är bara att acceptera det. Så länge däcken lagrats korrekt räknas de som nya och du kommer inte märka någon skillnad. | |
| Okej men ska inte alla nya däck ha ett # färgat streck" som går runt däcket för att visa att det är nytt? | |
|
Ett halvår "gammalt" däck är inte särskilt gammalt... som Chris87 skriver har det lagrats rätt så är inte ens nåt år gamla däck dåliga på något sätt. //Daniel |
|
|
Okej någon som kan rekomendera en däckfirma som VILL montera mina internetdäck? Den lokala gubben sa att han inte kan göra d, för då går han i god för att däcken är ok när han inte sålt dom? Ett finare sätt att säga dra åt helvete tror ja :) SÅ en däckfirma i sthlm, gärna lite söderut. |
|
|
Om du går in på dackonline.se, nordendack.se eller bythjul.se och liknande så har de kartor på bolag som monterar däck åt dem. Hör av dig till dessa eftersom dessa är vana att montera däck köpta på internet. ------- //Lövet |
|
| Nordendäck har ju flera partners, dock så står bara telenummer och öppettider till dom, alltså inga firmanamn. Någon som kan rekomdera en? | |
|
Andreas.a: DU ska inte acceptera att du har fått däck med olika tillverknings datum! Men lycka till att få rätt i att lämna tillbax de. Det är sånt som folket får ta när de beställer däck via internet. Gällande gummi gubben så förstår jag, jag jobbar själv med däck och har nu valt att ALDRIG montera däck som är köpt via nätet eller nån annan. För så fort jag börjar montera de så är det mitt ansvar för att allt ska funka. Har varit med om att Kunder har tvingat mig att balansera om dereas hjul 2-3ggr pga vibrationer som de påstod uppkom pga fel balansering. men som sen visade sig vara pga felhanterning av gummit vid lagring. Och vid kontakt med däckonline med mera så skyllde de på däckmomtören :/ Så jag förstår varför gummiverkstäder nekar. Sen får ni oxå tänka på att de 1000-2000 som man oftast tjänar på att beställa däck från internet får man montering, balansering, personlig service, garantier och reklamations rätt samt däck som är anpassad för nordisk klimat! |
|
| 3MW: Vad skulle det spela för roll om det skiljer några veckor på tillverkningsdatumet om däcken är lika för övrigt? | |
|
3MW Det är väl bara att ha ett extra påslag på däck som inte sålts av Er. Att däck som säljs via Internet strular oftare än de som lokala däckhandlare säljer är ju ren skitsnack. Sedan skiljer det mer än 1000-2000 om man beställer via nätet än tar de via lokala däckhandlare. Det finns gott om däckfirmor som monterar däck man inte köpt via de. Det är bara ni själva som förlorar på att ni sätter Er på tvären. |
|
| Sen finns det däckfirmor som är billigare än näthandeln.. | |
|
Att det ska vara däck från samma leverans är en självklarhet och inte ska man behöva ta däck som tillverkats olika perioder, endast min mening. Sen så har jag inte sagt att däck från internet strular ofta UTAN när de gör det så finns det inget man kan göra ;) Och jag har som skrivits tidigare inte ställt mig på tvären bara för att, utan vill inte montera däck till kunder med internetdäck som sen nämner företagsnamnet i olika forum och säga att vi inte kan balansera däck samt idiot förklarat oss då vi inte vill balansera den 4:e gången! E36: Du har så rätt så! jag säljer hankook och kumho däck för samma pris man köper de från däckonline (fast i mitt pris ingår montering, balansering samt miljöavgift) PS jag svarade endast på TS fråga om varför vissa firmor inte monterar internet däck, har inte kastat skit på nån! |
|
|
3MW: Menar du att du till 100% kan garantera att när du säljer däck är de tillverkade samma vecka och år? Har man olika däckdimensioner är det ytterst svårt. Har faktiskt frågat om detta på en lokal däckfirma och de svarade att de inte kan göra så mycket beträffande datummärkningen utan att det är generalagenten som skickar däcken till dem. De kan ringa och påpeka det, men det är inte alltid som generalagenten har exakt jämna uppsättningar av däck tillverkade samma vecka och år. |
|
| 3MW: Du får ju gärna förklara VARFÖR man ska ha däck som är tillverkade samma vecka. För mig är det ingen självklarhet så jag vill gärna att du talar om varför det ska vara så. Men det kanske var svårt att svara på? | |
|
Det kanske var ytterligare ett av de ihåliga argument som däckshandlarna använder för att kunna fortsätta ta överpriser på däck? ------- //Lövet |
|
|
Chris87 var inne på olika dimensioner. Andreas.a, har du olika dimensioner fram och bak, dvs "staggered look" med bredare däck bak? Mycket tyder på det då du skriver specifikt "framdäck/bakdäck". Som jag ser det måste det vara näst intill omöjligt att få tag i däck med olika dimensioner som har samma datum. Vad spelar ett halvår för roll, det kan väl inte vara ett skäl för reklamation? Personligen skulle jag acceptera datumskillnaden utan vidare. Det föregående strulet som du har haft är inte acceptabelt men det är historia nu... mvh/ Anders |
|
| Jag har 225 fram och 255 bak. Det ja undrar nu är vrf framdäcken har ett färgat streck som går runt däcken men inte bak? Alla nya däck ja köpt har haft den här färgranden. | |
|
Menar du färgade streck som är målat på slitbanan? Den förklaring jag har fått är att olika dimensioner och modeller har olika "färgkoder" och att man därför kan läsa av däckets dimension/modell genom att kolla på färgstreckens färger och inbördes ordning - inget vi har nytta av men man har stir nytta av när däcken är lagrade ståendes med slitbanan synlig i stora lagerlokaler med flera meter höga lagerhyllor och man skall plocka ner däck av en viss dimension... Färgkodningen är specifik för varje tillverkare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja Johan B det var de ja mena. Hm it makes sense. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.