AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.161

Avgasvärdena (CO 2500 och HC) är för höga.

Bilen gäller en 325 -95 25000mil

Jag va å besiktade den idag och fick det här som fel:

1. HC-halt tomgång, för hög
2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög

Värdena:

Gränsvärden i parentes
CO 0,5 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 188 (100)
LAMBDA 10,1 (0,97-1,03)

Jag visste att det var höga HC-värden när jag köpte (då låg dom på 223) men jag har gjort förljande:

-Bytt LMM
-Bytt tändstift (dom gamla var sotiga)
-Monterat orginalluftburk inkl filter (glömde dock byta själva filtret)
-Bytt motorolja+filter

Jag tycker inte att bilen går oroligt på tomgång.

Om man står still på ett och samma ställe med motorn igång så kan man känna att det luktar avgaser/bensin

Har inte kollat efter läckage i avgassystemet än (inte haft tid) men det kommer.
Däremot så tror jag att sista ljuddämparen är rensad. Vet inte om det kanske har någon betydelse.

Om man gasar till så tycker jag att motorn är seg med att "dra sig tillbaka" från gasläget. Så om jag bara petar på pedalen 2-3sek så varvar motorn kanske 4-5sek fast jag släppt gaspedalen fort.

Tja det var all information jag kan komma på nu. Önskar hjälp och tips snabbt då det blir körförbud igen om en vecka.
Ka
71
Karlborg
328i -96
va allting ordentligt varmkörd ? brukar dock inte va problem på sommaren. men ja hade så på min 328 i vintras. fick över 200 på hc och då fick ja köra en kort vända och tukta ur den lite och sen vart de kanon värden efter de.
// karlborg
Jodå det va den. Har några mil till just den besiktningen. Hade även i en K-sprit i tanken.

Jag stod och tittade på när han gjorde avgasmätningen. Så när han gasade på så sjönk HC-värdet till typ 50-60. Men sen så släppte han gasen och den åkte upp till 150+.

Har tänkt och funderat på om det är tempgivaren till insugsluften som kan vara dum?

Om den tror det är kallt så drar den på med mer bränsle hela tiden även om motorn är varm.

Kommer nog byta den då en ny kostar ca 350:- men vore intressant om det kanske inte har ett skit med det här att göra.

För vattentempgivaren verkar vara hel. Mätaren åker upp och stannar på mitten.

Kanske till och med är så att det är hål nånstans och drar kall luft på den och det är därför det blir så dåliga världen på tomgång. Nä nu jädrans ska jag fan fixa det här =D
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hej,
Löste sig detta? Jag har precis samma problem!

/J
Johan M3: Har du kollat så ditt avgas rör är tätt?
När jag hade problem på min gamla E36:a, så vart det litet läckage i skarv på avgasrör. Fixade det och det hjälpte inte. Tankade i 10 liter Etanol inför besiktning dagen innan och körde en liten runda så det skulle komma in i systemet. Inför besiktningen en runda på 2 mil innan, så katt och allt blev varmt. Värdena rasade och bilen godkänd.

Det verkar även här som "Mys" haft problem med Lambdasond för de värdena var också höga.

Johan M3: Är dina värden helt way off eller?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Clintan66, du kan se min tråd under "5-serien, hög CO & HC trots ny katt".

/J
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Clintan66, yes mitt system är tätt, det vet vi nu. Mina värden i princip identiska med Mys 325:a. Samma typ av lukt vid stillastående också.

/J
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Har du bytt allt som mys gjort är jag nästan 100 på att det är någon lambda som är trasig.
Hade samma problem på min m3a. Hade iofs 1.6 i Co. Och 999 i hc. Lambda värdet låg kanon
på 1.00. Bytte allt tänkbart. Renovera vanos mm mm. Inget hjälpte.
Åkte då och lämna bilen till en autoriserad BMW verkstad så de fick läsa av felkoder.
Visade sig att ena lambdan var trasig trots att jag hade perfekt värde.
Så sista utvägen är läsa av felkoder. Har alltid hjälpt mig när det känts som jobbigast.

Ps: Min lukta massa bensin när jag stängde av bilen och skulle kliva ur.

Mvh
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Mugellorot, jag har tillgång till carsoft, finns inga larm, ingen tänd motorlampa, och bägge lambdor pendlar fint mellan 1 och 5 volt. men visst, det kan ju vara det. Frågan är bar vilken i så fall. Ser halvkul ut att byta dem..

Känner igen lukten du beskriver..

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.