AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.820

Värdering E90 330xd -07

Sida 3 av 3
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
bunf: Nej, jag har ett inbytespris på 210´...

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lämnade bilen i inbyte nu i måndags. Fick visserligen ganska bra inbytespris men det uppenbarligen helt meningslöst att försöka sälja en "dyr" bil privat. Intresset var i stort sett obefintligt, ändå var min bland de billigaste och mest påkostade på Blocket. Blir intessant att se vad handlaren begär och slutligen får.

Köpa bil är kul, sälja inte lika kul...

MVH Christofer
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Nej, sälja är sällan roligt ur ekonomiskt perspektiv. Men samtidigt skönt när det är klart att kunna blicka framåt - vad blir det för din del?
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
crille82: man lever bara en gång ;)
p.s. gav Din Bil 210` i inbyte?

Tog precis del av dialogen ovan här angående Crilles bil och har nog inte alls samma uppfattning att det är så svårt att sälja bilen själv. Det viktiga som många annonser brister på är 1) på tok för dåliga bilder 2) en dåligt skriven annons, dvs den skall vara tydlig där man klart och tydligt anger vilken utrustning bilen har.
Det är också alltid bra att skriva att finansiering kan ombesörjas. Du hade här säkert kunnat fråga din BMW-handlare: "om jag hittar en köpare själv som behöver finansiering, kan ni då ta in bilen och sälja den till honom på den avbetalningsplan som han önskar?". Tror att många handlare ställer upp på detta då du tydligen beställt en ny BMW av dem sedan tidigare.
Har sålt tre bilar i juli-augusti i år, samt ytterligare en i april och två av dessa har finansierats genom min BMW-handlare. Köparen får då också en prova-på försäkring hos BMW gratis tre månader och viss rabatt de kommande tre månaderna efter detta. Det är ett väldigt bra argument där köparen upplever att han också kan få sin finansiering. Många vill ju inte låna på banken till bilen utan vill utnyttja sitt låneutrymme där till annat och istället bättre att ta bilen på avbetalning om så behövs.
Man kan också markera att bilen i detta fall som saknade kvarvarande nybilsgaranti kan kompletteras med Blockets beg. garanti. Kostade mig 1.300 kr vill jag minnas när jag i våras sålde sonens 330ci -02 för 160tkr.
Kan inte exakt bedöma just värdet på din bil men en 330xd borde vara en hyggligt attraktiv bil så här års med stundande vinterväder.
Ser man ändå till vad du fick totalt så var det ju inte så jättelångt under vad du hade tänkt dig, vad jag förstår så fick du 210+12 för fälgarna=222 och begärde 239. Prut på cirka 5-10% är ju inte alls ovanligt.
Vad som också många gånger underlättar är om man kan ta ett inbyte. Jag har tagit inbyte på två av bilarna jag sålt i sommar och på det viset "bättrat på" slutvärdet på vad jag sålt. Det kräver förstås dock att man kan ligga ut lite längre med sina stålar.
Jag hade nog antagligen i ditt fall krängt 19-tummarna (många tycker det är för stora hjul på en 3-serie, är rädda för däckkostnad, komfort o vägljud, dock tycker jag själv din bil såg jättesnygg ut med fälgarna och jag köper ju själv alltid större hjul, men många tycker inte samma där, framförallt inte på en något äldre bil), sen köpt nya sommardäck o lagt de på 18 tummarna som ju ändå är BMW orginalfälgar vad jag kan se. Många tittar mycket på vilka däck o hjul som sitter på bilarna.
Men var inte rädd att sälja själva.
Dock, glöm inte betydelsen av BRA BILDER. Kan du inte ta själv, fråga en yrkesfotograf, betala honom/henne 500 spänn för tio justa bilder exteriört o interiört i trevlig miljö. Man blir inte impad när man sitter o läser Blocket annonser o ser dåliga bilder från garageuppfarter, i annan årstid än den aktuella osv.
Vad köpte du för ny bil Crille?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det var dock inget fel på vare sig Chrilles bilder eller annons i det här fallet. Snarare var det modellen i det här fallet som inte hade så många spekulanter. En anledning till detta är att genomsnittskörsträckan för 5 år gamla bilar är bara 1200 mil per år. Att då betala uppåt 8000 i skatt är mycket. Jag tror inte heller att "entusiasterna" tilltalas av dieselmotorn.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Annonsen var mycket informativ utan att bli segdragen, bilderna var bra och tagna i en trevlig miljö. Betydligt bättre än de flesta andra annonserna om jag får säga det själv.
Jag tror snarare att det dåliga intresset beror på att modellen i sig inte är speciellt eftertraktad i nuläget. Det finns några 330xd på Blocket som inte heller de verkar bli sålda, alla vill ju ha snåla "miljöbilar" nu för tiden.

Det stämmer att jag fick 210´ i inbyte + 12´för 19", det är jag inte missnöjd med. Har beställt en ny Golf GTI, en ny BMW är en på tok för dålig affär för min del.

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Såg inte ditt inlägg när jag lade mitt... =)

Har själv konstaterat att det enda som imponerar med diesel är vridmomentet, varken ekonomi eller ljud tilltalar mig.

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bilen är ute på annons sedan ett tag tillbaka Länk . Måste säga att prissättningen är optimistisk. Skall bli intressant att höra vad slutpriset blir, jag tror de måste ha minst 10% prutmån. Vad tror ni?

MVH Christofer
Er
31
Erik M-Sport
BMW 330 xdA -10 Sport Edition Bluewater Metallic
Problmed med din kärra är nog att den är sedan.
Hade det varit en Touring hade den redan varit såld, det är vad jag tror.

Vi är ett kombi land, aktiva människor som gillar X-drive, AWD, Quattro, 4-motion är ofta aktiva människor som drar hästsläpp, drar båt, drar vattenskoter (som jag), drar snöskoterskärra (som jag), jagar, bor på landet.

Till allt detta är det massa tillbehör som man måste lasta in i en kombi.

Själv byte jag från sedan till touring, blir aldrig mer sedan för en "bruksbil".

Mvh, Erik
Er
31
Erik M-Sport
BMW 330 xdA -10 Sport Edition Bluewater Metallic
Såg inte att det var flera sidor...=)

I Karlstad skall du allt se att den blir såld, finns massa 4x4 drivna galningar. =)

Mvh, Erik
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja det är klart att en touring är mer eftertraktad, men tror i huvudsak att modellen är ganska kall mot "snåldieslar" som ligger mer rätt i tiden.

Är ofta hos mina föräldrar på Hammarö och när jag själv annonserade ut bilen så skrev jag att den även kunde visas i Karlstad med omnejd. Det lockade dock inte mer än en som tittade på bilen. Han var dock inte intresserad av bilen i sig utan bara att få tag i en E90 billigt...

Jag behöver inte bekymra mig om att den skall bli såld, har redan bytt in den och fått hyggligt inbytespris. Men det blir intressant att se vad de får...

I Karlstadområdet behöver man inte bara fyrhjulsdrift utan även hög markfrigång och ballongdäck för att ta sig fram på de minst sagt värdelösa vägarna. ;-)

MVH Christofer
Ja onekligen ett väldigt optimistiskt pris, det visar ju din tidigare annonsering som inte gav några köpare och då på betydligt lägre nivåer. Man kan ju jämföra med att beställa en helt ny 320 xd Touring, kanske medlem i Företagarna (10% rabatt och inget touring tillägg 7 tkr). Detta jämfört med att köpa en nästintill fyra år gammal bil som gått nästan 12000 mil. Tror de flesta väljer den nya i det valet.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En 320xd med likvärdig utrustning och 10% rabatt kostar 388´, så det är inte riktigt en relevant jämförelse.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.