|
|
|
|---|---|
|
Hej. Gäller en E61 2007. Har märkt att vissa grejer slutat fungera i bilen. Till och börja med slutade elsätena fungera med manuell styrning, nyckelminnet funkar dock, sen funkar inte stolsvärme, och nu funkar heller inte backvarnarn med manuellt påslag, de fungerar de när backen läggs i iallafall. Har haft ett felmeddelande angående "battery discharge..." De kom upp efter att jag monterade bort en handfree enhet (förre ägaren) Kablaget var inkopplat på stereons kablage. Så kontaktstyckerna där har jag haft bortmonterade ett tag med tändning påslaget. Har laddat batteriet nu och felmeddelandet är borta. Men! Elfelen är fortfarande kvar? Läst att de kan vara ibs som stänger ner strömförbrukare för att säkerställa start? Bilen varnar liksom inte för något längre så varför fungerar inte funktionerna då oxå? | |
|
Har du Panorama Tak på bilen ? Henrik |
|
|
Har inte taklucka eller panorama. Detta hände när jag hade isär mittre instrumentpanel. Har försökt tänka efter om jag kommit åt något men kommer inte på vad. Finns i princip bara radioenhet, klima kontroll och knapp panel nertill som jag vart i närheten utav. Misstänker mest ibs då batteriet drog ur sej lite under grejandet.. Borde ju varna tycker man nu när de laddat å så. Är det ett besök hos bmw för batteribyte som gäller och nolla den där dumma batteribevakningen?... Voi voi |
|
|
Skriv gärna av dig när du har löst problemet. Alltid intressant att veta om ibs är inblandad, då jag själv har lite el bykymmer i min e61. Fredrik |
|
| Plockade bort mittre instrumentering, gick igenom samtliga kontaktstycken att allt var på plats. Kikade på "skarvarna" där handsfree enheten var ikopplad vid stereon. Gissningsvis En av canbus ledningarna där handsfreen vart inkopplad (tvinnad 1.5mm kabel) var dåligt skarvad. Klämde dit en fullgod skarv och plockade ihop allt igen. Vips så fungerade alla el funktioner igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.