AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.483

Knarrande/knirrande ljud från bakdörrar eller fönster på 320d Touring?

Mr
5
Mr Teng
320d Touring-07
Hej,

Någon som har upplevt ett knarrande eller knirrande ljud som kommer från bakdörrarna eller fönstren?
Ljudet kommer bara vid låga hastighter och ofta när man kör över en vägbula eller andra ojämnheter i vägen.
Ljudet hörs inte när man kommer upp i högre hastigheter.

Tacksam för hjälp om någon har upplevt samma ljud.

Har du fällbart säte? Isf, test att åka med någon i baksätet och se om det finns kvar.
Mr
5
Mr Teng
320d Touring-07
Hej,

Tack för ditt svar.
Jo man kan fälla sätet, om det är baksätet du menar?
Jag har haft folk bak i bilen och de hör det väldigt tydligt.
har nyligen talat med BMW Service och de säger att det kan vara typ vax som behöver rensas bort från listerna som kan utgöra detta ljud alternativt får man byta ut listerna helt.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Du behöver inte vara orolig, du är dessvärra inte ensam om att ha knarrande lister...=/

Otroligt enerverande och inte särskilt premium. Det finns en massa trådar om detta bara du söker.
Mr
5
Mr Teng
320d Touring-07
Hej Lloydan,

Ja det är minst sagt irriterande, har letat runt en hel del och verkar som du säger att det är många som har detta också.

Har du haft det också? Har du i så fall fått ordning på det?

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
1. Prova att smörja låskopplingen på de fällbara baksätet med smörjfett. (akta klädseln...)

2. Rengör listerna runt dörrar med ljummetvatten och Grumme såpa fungerar ofta. Vissa vaxer/tvättmedel framkallar enligt mig knarr, speciellt när det är varmt ute.
Mr
5
Mr Teng
320d Touring-07
Tack för tipset Grandy!

Ska testa detta, hoppas på gott resultat!

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
BMW har speciellt medel för att behandla listerna. Jag gör det varje år på vår 530:a.

Ge gärna besked om resultatet med såpa för det är ju betydligt billigare.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Mr
5
Mr Teng
320d Touring-07
Tack för tipset Mats.

Ska köpa det medlet från BMW:s butik och prova, men jag testar nog ljummet vatten och såpa först.
Läste igår på ett annat forum om ngn som hade kört medn talk, alltså sånt där puder, han drog på en tubsocka på handen och pudrade sockan sedan strök han utmed listerna, hans ljud hade också försvunnit, värt att prova också kanske!

Jag hör av mig när jag provat!
TD
21
TDS-Power
525 TDS -93 (Såld) 320d -06
Du behöver inte köpa något dyrt "special" medel, stryk på försvarets hudsalva, det funkar precis lika bra. Gjorde det på min i vintras, tyst och fint blev det.
pl
6
pln8421
320d X-drive -11
Hej, min 320d har nu gått 2500 mil. När jag öppnar baklucka eller fönster knarrar det något förfärligt. Har försökt smörja men det hjälper inte. Som jag kan se det används samma gångjärn. Vad göra? Trodde jag köpte kvalitet? Ingen av mina andra nya bilar har haft dessa problem men då var inte heller gångjärnen så komplicerade..

Hälsningar Per
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Tvätta inte bilen med nåt "supertvätt" eller dyl så kommer det inte knarra. Det är tvättmedel med silikon som skapar detta. BMW säljer ett kit för rengöring av de flockade dörrlisterna som ligger an mot karossen. Kittet innehåller en silikonborttagning och ett smörjmedel till listerna som heter Carbaflo eller nåt liknande.
Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Fasen är det silikon i Turtle Supertvätt? Hur ser man på innehållsdeklarationen att det.finns silikon i produkten?
Mr
59
Mr.Chang
118i-2017
320dA Touring-2014
Mitt knarrande har kommit tillbaka så jag provade kroppspuder och det funkade! Knäpptyst i 2 veckor nu :)
pl
6
pln8421
320d X-drive -11
Hej
Hittade källan. De två sidopanelerna snett bakom huvudet i baksätet på min 320d
Demonterade o lade eltejp + skumlist där det var plast mot plast.
Står Airbag på en skylt men det fanns ingen bakom. Bara skruven.
Nu är det bara växelspaken som låter på 5ans växel. (X-drive)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.