|
|
|
|---|---|
|
Hej! har sett några trådar om detta problem som verkar vanligt förekommande men inte hittat någon lösning. Plötsligt blev mottagningen på radion kass på min e91 från 06. Pratade med BMW som suckade och sa att jag skulle räkna med 7-10 papp vilket jag tycker verkar barockt. De pratade om en multiantenn som är kopplad med låset men jag har inga problem med låsfjärren vad jag har märkt. Är det någon som har koll på vad detta problem beror på? Radion är en BMW professional som nu har i stort sett noll i mottagning. | |
| Det kan inte vara så enkelt att det bara är kabelkontakten in i "radion" som hoppat ur? Har ingen aning om hur BMW:s grejer är konstruerade, men det hände på min Lexus, varefter all mottagning i stort sätt försvann. Det fixades väldigt enkelt i samband med service. Fast det borde ju iofs BMW informerat om, att den möjligheten fanns - för det lär inte kosta 7-10k att fixa isf. | |
|
Jag tror man svamlar lite om man pratar om antennen för fjärrmottagaren. Denna jobbar runt 432MHz och är en liten stump eller slinga i hörnet av trådarna i rutan. Själva FM/AM antennen är ett större system av trådar i glaset, och möjligen kan antennförstärkaren och/eller anslutningarna till denna bråka eller lossa/oxidera. Enklast är att koppla in en vanlig tillfällig sprötantenn i radions antennuttag och kolla om mottagningen blir vettig. I så fall går man vidare och felsöker bakåt mot antennsystem och antennförstärkare i bilen. Om inte en provantenn ger resultat så ligger felet inne i radion, då kommer sakerna i annat läge, det kan kosta att reparera, oftast är det utbyte som gäller. Resonemanget med antenntrådar osv gäller om det är trådar i bakre glasrutorna, det förekommer även andra dolda antenner på vissa bilmodeller, men det finns alltid en antennförstärkare att kolla upp. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.