|
|
|
|---|---|
|
Jag är ute efter lite tips och ideer om varför 328:an svarar dåligt på i varvtalet 1500-4000 rpm, den känns riktigt seg. Bilen går ok på tomgång och efter 4000 rpm svarar den fint. Jag jämför med min 328 cab-95 som har ett helt annat drag i mellanregistret. Har kört Carsoft och inte fått några felmeddelanden från motorn, samt bytt tändstift till NGK V-Line 20, ny olja och luftfilter. Har även kollat efter vevhusvent läckage med startgas men hittar inget onormalt. Vad kan vara fel? | |
|
LMM? Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
| Hur testar man LMM:en? | |
|
Har rengjort vevhusventen slangen som går ner till oljesticksröret som var hel igensatt med gegga samt att även oljeröret var igensatt, allt annat i vevhusventen verkar vara i bra skick. Detta är nu rensat men bilen svarar fortfarande tveksamt på gaspådrag ända tills 4000 rpm då stor skillnad märks. Gjorde ännu en diagnos med Carsoft och INPA och inga felkoder finns på motorn, har även bytt luftmassmätaren men ingen skillnad märks. Vad kan vara fel? |
|
| Låter exakt som att du har ett 325:a insug på din 328:a! Motorn ändrar karaktär från att vara stark från botten till över 5000rpm till att bli slöare på låga varv och vassare från 4000 och upp till varvspärren! | |
| Kan tillägga att om du har ett 325:a insug så har du nog kring 220 hästar=) Hade själv en 328 för nåt år sen, vart hyffsat stor skillnad för en liten peng! Körde ifrån 330 e46 efter jag monterat dit insuget! | |
|
Problemet löst. Efter att ha gjort bilen strömlös ett par timmar och sedan låtit den gå på tomgång i 15 minuter för att sedan köra 2-3 mil i lungt tempo. Har sedan låtit bilen svalna någon timme, så gott det går i värmen och gjort en ny runda och låtit motorn vara upp till 4500-5000 rpm någon gång i bland. Nu svarar motorn mycket kvickare och på lägre varv tal samt att tomgången är stabilare och inte hackar/tvekar vid gaspådrag. Hoppas att detta kan hjälpa någon! /Rikard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.