AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.038

6 st högtalare i 120d - hifi?

ro
7
ronnie_
120d -09
Köpte ett tag sen en 120d -09 från en välkänd BMW återförsäljare i Uppsala. Är grymt nöjd med bilen, men har lite funderingar kring högtalarna, tycker nämligen att det finns lite att önska vad gäller ljudkvalitén.. Bilen har Professional CD/Radio och, enligt uppgift, HIFI högtalarsystem.

Totala antalet högtalare i bilen är 6 st: i framdörren, diskant framtill vid a-stolpen och sen baktill vid c-stolpen bredvid hatthyllan. Ingen/Inga bashögtalare under framsätena (och ingen förstärkare nånstans i trunken). Är det hifi högtalarsystemet jag har?

Har, utan att lyckas, försökt få klarhet i detta från försäljaren. Kan ännu nämna, ifall det högtalarmässigt spelar nån roll, att bilen varit i Tyskland i användning av BMW personal innan den importerades av BMW till Sverige.
Bashögtalarna under framsäterna är nersänkt i golvet det enda man ser är högtalargallret man måste nästan ha en ficklampa för att se dessa.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag upplever att min 120d -08 med Hifi låter klart sämre än min tidigare 116i -04 med Hifi. Någonting hände i faceliften. Styrningen blev elektrisk och sämre också.
HIFI högtalarsystem 8st högtalare
Harman/Kardon 10st högtalare
Hifi högtalarsystem ska också ha 10 högtalare.

2st i vardera framdörr (mellanregister + diskant), totalt 4st i fram.
2st bashögtalare (en under vardera framsäte)
2st högtalare på vardera sida av hatthyllan (mellanregister + diskant), totalt 4st i bak.
I min förra 130im var det 8st högtalare även på BMW:s tillbehörskatalog står det 8st högtalare på HIFI systemet
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om du inte har HiFi så har du inga diskanter i framdörrarna.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Mats: det stämmer bra. Men, i 1-serien finns alltid gallren för diskanterna oavsett HiFi eller ej.
ro
7
ronnie_
120d -09
Hittade följande skisser på var högtalarna ska sitta:
Länk

Dock så förstår jag inte vilken variant min bil har då det är sex högtalare, men inga subbar alls under sätena. Ingen annan som har en liknande setup?
Du kanske har BMW proffessional Radio med CD har du HIFI har du 8st högtalare subbar under framsäterna.
Alltså, har han Hifi 676 är det 10 högtalare precis som jag skrev i ett tidigare inlägg.

ronnie_: Har du lyssnat efter så att det verkligen sitter några diskanten vid ytterbackspegelfästena? För alla 1-serie bilar har gallret där oavsett huvudenhet och högtalarpaket.
Chris87:Då måste jag fråga,varför står det 8st högtalare på BMW:onlinekatalog.
Det verkar onekligen som att de ändrat det. Tidigare var det så att båda paketen innehöll 10 högtalare, vilket även konfirmeras av BMWs ETK.
ro
7
ronnie_
120d -09
Chris87: Jep, det sitter högtalare vid ytterbackspegelfästena.

Jag har också funderat på nån ljuduppgradering (alpine el. hk kanske?), frågan är om det är så att min nuvarande setup inte är "hifi" - som det stod på bilspecen när vi gjorde affär - om man orkar försöka tjafsa med Novation om det.. Hur skulle ni göra i min situation? :)
ro
7
ronnie_
120d -09
Inga åsikter? :/
Man kan ju alltid försöka men förmodligen står det någonstans att de "reserverar sig för felskrivningar" och då har du nog inte mycket att hämta..

Lycka till
Begär ut en utrustningslista så får du reda på exakt vad din bil har för utrustning från fabrik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.