|
|
|
|---|---|
|
Köpte ett tag sen en 120d -09 från en välkänd BMW återförsäljare i Uppsala. Är grymt nöjd med bilen, men har lite funderingar kring högtalarna, tycker nämligen att det finns lite att önska vad gäller ljudkvalitén.. Bilen har Professional CD/Radio och, enligt uppgift, HIFI högtalarsystem. Totala antalet högtalare i bilen är 6 st: i framdörren, diskant framtill vid a-stolpen och sen baktill vid c-stolpen bredvid hatthyllan. Ingen/Inga bashögtalare under framsätena (och ingen förstärkare nånstans i trunken). Är det hifi högtalarsystemet jag har? Har, utan att lyckas, försökt få klarhet i detta från försäljaren. Kan ännu nämna, ifall det högtalarmässigt spelar nån roll, att bilen varit i Tyskland i användning av BMW personal innan den importerades av BMW till Sverige. | |
| Bashögtalarna under framsäterna är nersänkt i golvet det enda man ser är högtalargallret man måste nästan ha en ficklampa för att se dessa. | |
| Jag upplever att min 120d -08 med Hifi låter klart sämre än min tidigare 116i -04 med Hifi. Någonting hände i faceliften. Styrningen blev elektrisk och sämre också. | |
|
HIFI högtalarsystem 8st högtalare Harman/Kardon 10st högtalare |
|
|
Hifi högtalarsystem ska också ha 10 högtalare. 2st i vardera framdörr (mellanregister + diskant), totalt 4st i fram. 2st bashögtalare (en under vardera framsäte) 2st högtalare på vardera sida av hatthyllan (mellanregister + diskant), totalt 4st i bak. |
|
| I min förra 130im var det 8st högtalare även på BMW:s tillbehörskatalog står det 8st högtalare på HIFI systemet | |
|
Om du inte har HiFi så har du inga diskanter i framdörrarna. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Mats: det stämmer bra. Men, i 1-serien finns alltid gallren för diskanterna oavsett HiFi eller ej. | |
|
Hittade följande skisser på var högtalarna ska sitta: Länk Dock så förstår jag inte vilken variant min bil har då det är sex högtalare, men inga subbar alls under sätena. Ingen annan som har en liknande setup? |
|
| Du kanske har BMW proffessional Radio med CD har du HIFI har du 8st högtalare subbar under framsäterna. | |
|
Alltså, har han Hifi 676 är det 10 högtalare precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. ronnie_: Har du lyssnat efter så att det verkligen sitter några diskanten vid ytterbackspegelfästena? För alla 1-serie bilar har gallret där oavsett huvudenhet och högtalarpaket. |
|
| Chris87:Då måste jag fråga,varför står det 8st högtalare på BMW:onlinekatalog. | |
| Det verkar onekligen som att de ändrat det. Tidigare var det så att båda paketen innehöll 10 högtalare, vilket även konfirmeras av BMWs ETK. | |
|
Chris87: Jep, det sitter högtalare vid ytterbackspegelfästena. Jag har också funderat på nån ljuduppgradering (alpine el. hk kanske?), frågan är om det är så att min nuvarande setup inte är "hifi" - som det stod på bilspecen när vi gjorde affär - om man orkar försöka tjafsa med Novation om det.. Hur skulle ni göra i min situation? :) |
|
| Inga åsikter? :/ | |
|
Man kan ju alltid försöka men förmodligen står det någonstans att de "reserverar sig för felskrivningar" och då har du nog inte mycket att hämta.. Lycka till |
|
| Begär ut en utrustningslista så får du reda på exakt vad din bil har för utrustning från fabrik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.