|
|
|
|---|---|
|
Förra ägaren har kopplat ut airbagen fram. Jag tänkte ta ut den rent fysiskt. Men enl NFS så bytar BMW även bälte fram när de kopplar ut den. Som ni förstår rör det sig om att ha barnstol fram och då vill jag absolut inte tumma på säkerheten. Hur är det med sidoairbags bör de också kopplas ut? | |
|
Vad jag har läst i detta ämnet så blir sidokudden ca 10 cm tjock när den blåses upp bak och det borde vara samma framtill. Bak behövs den inte kopplas ur då barnstolen sitter längre in och samma borde gälla fram. Jag läste en del om detta innan jag monterade barnstolen bak för att vara på säkra sidan. Prova gärna att söka i forumet så borde du hitta mer konkret fakta. |
|
|
Förstår inte riktigt din fråga? Förra ägaren har kopplat ur och då förmodar jag att detat är gjort på BMW? Om bältet är av en viss modell som är anpassat enbart för att passa tillsammans med airbag så byter dom även bälte. Det bälte man får istället är anpasat till både med och utan airbag och man behöver således inte byta tillbaka när man sedan kopplar in airbagen igen. Detta med byte av bälte ficka jag göra på min 01:a men däremot så behövdes det inte på en 03:a jag hade senare. Att montera ur airbagen rent fysiskt gör dom inte på BMW (även om det säkert finns någon här som har fått detta gjort). Att göra detta själv går säkert om man vet vad man pysslar med och har möjlighet att förvara den på ett säkert ställe. Sidoairbags anses vara till mer nytta än skada för ett barn i barnstol så dessa behöver man inte göra något åt. ___ //Ulf |
|
|
Det är alltså han själv som kopplat ur sladdarna. Vi har redan ett barn bak så att sätta en stol till där bak är uteslutet. Frågan är isåfall hur man kollar vilket bälte man behöver och vilket som sitter i. En annan intressant fråga är hurvida de övriga airbagen löser ut när en är urkopplad. |
|
|
Vilket bälte som sitter monterat spelar ingen roll för barnstolen utan det är endast när höger framstol används som vanligt som det är av betydelse. Det som skiljer mellan bältena är hur mycket dom ger efter vid en kollision, dvs hur elastiskca dom är. ___ //Ulf |
|
|
Men varför bytar bmw bälte då? det finns väl inte någon anledning att koppla ut förutom att man vill ha en barnstol där. Var tar du ditt påstående ifrån Ulf? , att det inte spelar nån roll? |
|
|
Även om den huvudsakliga anledningen till att avaktivera airbagen är att man ska ha barnstol där så betyder det ju inte att barnstolen kommer att sitta monterad 100% av tiden. De flesta barnstolar använder ju också bältet som en del av monteringen men det är ju stor skillnad på hur bältet belastas vid en eventuell krock om du jämför med en vuxen person som sitter i stolen. BMW-verskstäderna har strikta guidelines hur hela proceduren ska gå till och varje urkoppling (och återinkoppling) kräver en speciell kod som dom får beställa från BMW i Tyskland. Mina påstående kommer från att jag har fått avaktiverat airbags totalt 4 gånger och återaktiverat 3 gånger i 3 olika bilar. Jag har vid samtliga tillfällen gjort detta på Theanders i Lund och du verkar ju bo i Skåne så ta gärna en tur dit så får du svar på alla frågor. Det brukar kosta kring 1000-lappen att avaktivera eller återaktivera airbag. Den gången jag behövde byta bälte så kostade det 1400kr inkl bälte och arbete, men det var 5 år sedan. ___ //Ulf |
|
| Kan jag kolla vilket bälte jag har monterat på nått vis. Det finns kanske ett serienummer på det eller nått. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.