AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.385

M5 E39 pluddar efter några km innan den dör.

sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Hej allihopa,

Detta är mitt första inlägg efter att jag i förra veckan slog till på min första bil som blev en M5 E39. :)

Så till strulet 4 dagar efter köpet, jag har försökt hitta något liknande på forumet men jag känner inte igen problemet.
Jag var ute på långkörning ifrån stockholm söderut när jag vid ett tillfälle växlar ner och ger full gas. Vid ca 5,5-6krpm så börjar det "pluddra" och jag släpper gasen med en liten klump i magen över vad det kan vara. Efter ett par mil till i jämn motorvägsfart så börjar motorn pluddra igen och lägger sig jämnt vid ca 2,5k rpm utan någon som helst respons vid gaspådrag, lite som att den har gått ner i något "felsäkert läge". Jag svänger av vid nästa avfart och låter den stå på tomgång samtidigt som jag kollar oljor och temperaturer. Kan inte höra några missljud alls och allting verkar fint, stänger av motorn och låter den stå i ett par minuter. Jag startar bilen igen utan några som helst problem och kör vidare som om inget har hänt, motorn går nu precis som innan allt detta. Efter ett par km så rycker det lite innan den börjar pluddra som tidigare och sen dö.
Bärgar bilen till närmsta BMW verkstad där den står nu.

Bränslepumpen och lmm:erna är bytta för 2k mil sen.

Vad tror ni detta kan bero på?

Jag inväntar svar på felsökning från BMW men jag tänkte sno lite tankar och info ifrån er i denna väntan. :)

//
Jätte svårt att veta utan att ha felkoderna som ledtrådar. Det kan vara en rad olika saker....

Mitt råd är att du inväntar felkodsavläsningen och lägger upp felkoderna i tråden!
Hade ett liknande fel. Först hade jag fått dålig soppa, tankade upp nytt och bilen gick kanon ett bra tag sen kom det tillbaka. då bytte jag bränslefilter,relän till pumpen och pump. nu har den gått fint ett långt tag.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Decerto: "tankade upp nytt och bilen gick kanon ett bra tag", betyder det 30mil+? jag undrar för att jag isf kanske kan smyga hem den och kika på den i lugn och ro:)

"mager blandning cylinderbank 1 o 2" var meddelandet från bmw. jag gissar att det lutar mer åt "filter"-hållet än ny pump. e39ornas pump ska ju vara lite si och så men även om den är idiotkörd så bör den ju hålla längre än så kan man tycka..

tack för respons
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hur långt har bilen gått och när e pumpen bytt senast?
Väldigt vanligt fel men börja med filtret om det inte är bytt tidigare.

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
2k sen står ju i första inlägget ^^
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Oj, läste lite fort där :(
Ber om ursäkt för detta.

Då lägger ja min röst på filtret.

sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
bilen har gått strax över 15k.
Det vore trevligt om det bara är filtret.
Vilket filter menar ni? "Vanliga" soppafiltret eller filtret som sitter i tanken? Det kanske bara finns ett iofs?
gO
1.407
gOry
335i Touring
i tanken finns bara ett grovfilter och de sätter nog bara igen ifall du tankar makadam! bör vara bytt vid samma tillfälle pumpen byttes! Byttes pumpen till en bmw originalpump?
Jag hade fått sumpen av någon gammal vintersoppa, altså för mycket sprit i bensin och därför gick min ap dåligt. då hade bilen gått precis 12k och min pump var inte bytt. bilen rullade fint i ca 300mil sen gav pumpen upp och det var då jag bytte ut filter,pump mm. Filtret sitter under förardörren innanför plasten på undersidan. är en stor alu cylinder. inte svårt att byta själv. finns fina diy:s
Länk
Opps blev visst fel länk, men det finns liknande för filterbyte
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Kan tillägga att jag tankat Vpower den sista tanken.. men det ska väl fungera? :o
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
igensatt katalysator?

/J
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
dom rengjorde soppafiltret som tydligen inte alls behövde bytas. har kört hem den nu och efter 50mil så har jag inte märkt något mer.
Dom sa att det fanns ett missljud ifrån soppapumpen dock så den kommer väl behöva bytas snart igen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.