|
|
|
|---|---|
|
Halloj, jag går i trimtankar ang bilen och tror mig välja V-Tech för programvara men jag tänkte även komplettera detta med det avgassystem från Hartge som SAM Steffansson säljer, se länk: Länk Artikel BMW18870128 Är detta onödiga pengar? Dieslar har som bekant svalare avgaser men något säger mig ändock att programvara med högre effekt bör kompletteras med något friare flöde för avgaserna. Hur påverkar partikelfiltret i sammanhanget? Har inte 100 koll på hur DPF fungerar, vart det sitter etc. Andra tankar ang vad jag skriver åvan välkommnas. Tack på förhand. | |
|
Nimbus: bortkastade pengar. Om du nu vill ha ett bättre ljud, kolla med Feritta, eller Simons, de kan säkert fixa en slutdämpare betydligt billigare. Om du ska minska mottrycket måste du ta bort partikelfiltret, det är den verkliga bromsklossen. Att byta slutdämpare påverkar effekten högst marginellt. /Janne |
|
|
Janne hur är Simons system i dag? Tidigare har det varit rent skit. Ett bra alt till hartge systemet är Milltek Länk |
|
|
Pelle jag kör med simons system och är hur nöjd som helst.. Här har du en länk till min bil.. Länk |
|
| går och väntar på att mitt milltek skall komma, borde dyka upp imorgon!=) de va dock en tusing dyrare men men. tror inte på någon direkt effektökning men bättre ljud, den låter ju inget alls idag! ska man ha mer flås i röret så är de pf som ska bort, tänkte plocka de på min bil i sommar! | |
| Kör med Milltek - bolt-on med M-sport. Marginell ljudskillnad i kupén men ett rätt så fränt ljud om man står utanför, definitivt skillnad. När bilen går in i regereringsläge (rengör partikelfiltret) så ökar ljudnivån till huligannivå under tiden regenereringen pågår (ca 20km/10min). Efter nyregenrerat filter är ljudnivån lite högre, kan kan även höra ett svagt wosh när man släpper gasen. Effekt - noll skillnad med orginal mapp eller standard trim map. Möjligt att det finns något att hämta om man gör en anpassad mapp till systemet. Dock är sker det något märkligt med min bil i samband med regenerering och trim map - bilen blir markant mycket kvickare - från att gå som en 123d på t ex 80-120 i 5:an så blir en 1.5 sek snabbare i samma intervall. Märkligt. | |
|
Det låter lovande de där:) |
|
| Kan nu efter att ha monterar mitt milltek rör instämma helt i Uk-kings beskrivning! Super nöjd:) | |
| Dessutom hör man turbon mycket mer tycker jag. | |
| Håller med också, ljudet blir helt klart njutbar med en Milltek och det låter rätt fränt på höga varv... för en diesel iaf ;-) | |
Ghost Rider |
satsa på ett ferrita system |
|
Kan fortsätta på denna tråd. Jag har en 120D 5-dörrars E87 08a och letar efter ett sportavgassystem, men enligt tuning chip som är leverantörs verkstad så passar inte milltek systemet på en 5-dörrars 120d. Några kommentarer kring detta? Eller skulle ni rekommendera nått annat system? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.