|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Comfort access är ett måste, utan det så blir det ett lite "störigt" hanterande av nyckelpoden. Har kört en 523 i en dryg vecka nu och avsaknaden av comfort access är verkligen påtaglig. Podden måste användas för att låsa upp bilen, altså måste nyckeln ur fickan, väl inne i bilen finns det inget praktiskt ställe att göra av nyckeln. head-up display är trevligt, navigation är ett måste för min del, standard stereon är utmärkt. Den 8-växlade automaten är riktigt bra, dock inte nödvändig. Pdc är nog ett vettigt tillval. Comportpaketet känns nödvändigt. Aktiv styrning saknar den bilen jag kör nu och jag gissar att det hade "krympt" bilen en hel del, det är inte utan att den känns som en 7-serie när man ska runt hörnor i parkeringshus osv utan. Jag ogillar verkligen automatlådor och små motorer, men jag hade nästan kunnat tänka mig att äga den jag kör nu trots det, så bra är F10an :) 120´n är till och från jobbet om någon hänger upp sig på att jag inte gillar små motorer eller automat :) // Mvh Andreas |
|
| StefanL: BMW i Mölndal har en fullsmetad 550i som demobil om du vill göra en utflykt för att provköra. | |
|
HFR: Företagsbil =) Med känsla: Fick en rabatt på tot 13 procent tror jag att det var. Bilen köptes på BMW centralen här i sthlm |
|
|
jeje88: Vilken säljare på Bilcentralen ? Står också i begrepp att byta till en F11:a. runt 13% låter bra .....:-) /Janne |
|
| 13% rabatt låter ju jätttebra för dig. Jag fick "bara" 11% och då köper jag ändå ofta bil hos min handlare. Fick väl nån % extra också som medlem i företagarna. Men 13% låter onekligen väldigt högt. Du får nog hjälpa mig att förhandla när jag beställer nästa gång :-) | |
Buspelle |
13 % låter otroligt bra. Ramavtal brukar ge 10 % och allt däröver ska man vara väldigt belåten med. |
| Tror att det inte finns någon möjlighet att få 13% på en ny modell som säljer riktiktigt bra innan premiär. Antingen har säljaren gjort bort sig och då är det bara gratulera annars har du nog gjort ert räknefel. Jag fick 8,5% och då känner jag min säljare privat och har köpt ett par bilar tidigare av honom. | |
|
kenta: Vilken anledning får dig att tro att det inte finns någon möjlighet till 13 % om jag får fråga? 10% via ramavtal och ytterligare rabatt då min säljare är en ingift släkting till mig! 8,5 % utan att ha något ramavtal är åt andra sidan väldigt mycket! |
|
|
Tack för tipset Gorban. Det kan nog bli en tur till Mölndal. Upplever det som betydligt svårare att få högre rabatt än 11% i dagsläget. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
jeje88 jag tolkade ditt köp som ett privatköp. Ursäkta för missförståndet. |
|
|
Utan inbytes bil och utan ramavtal (vet inte ens vad ramavtal betyder:-), hur mycket rabatt kan en privat person räkna med In Mortum Veritas. |
|
Buspelle |
Neoplasm: 5-8 % är realistiskt. |
|
Står i valet och kvalet om jag ska välja F11 eller en Audi Q5 som företagsbil. Har även tittat på XC60 men efter provkörning (D3-motorn 2wd med automat) föll den bort. Har 8.5 basbelopp att välja bil för vilket ger en hyfsat utrustad 520d eller Q5 2.0tdi quattro. Hur har ni andra tänkt och vilka utrustningsval har varit lyckade kontra mindre lyckade. Måste välja bil senast imorgon torsdag... (ute i god tid som vanligt) Tips tack.. München |
|
| Jag hade valt f11.an alla dagar i veckan, bättre komfort, väghållning, prestanda och lyxkänsla. Men är det absolut viktigt med hög markfrigång och fyrhjulsdrift så är kanske audin ett förnuftigare val. | |
|
Jag har kört f 10, xc60 och q5. - Det jag kommit fram till är att BMW har mycket högre standard och komfort än Volvo och Audi. - Väldigt mycket mer sportig och ungdomlig än Q5 och XC60. - F11an kostar väl också lite mindre än Q5an? Jag hade precis som München valt Bmwn alla dagar i veckan =) |
|
| Hade också valt BMW alla dagar i veckan. Var "otrogen" en gång förra sommaren och gick på niten att köpa en A4 Avant 2.0 tdi ny. Blev grymt besviken på vilken tråkig klumpig bil det var. Inte heller alls den kvalitetskänslan som Audi jämt får plus för. Dessutom helkass service. Sålde den efter mindre än 3 månader och köpte en 335 touring istället. Nu är det dock F10 530d som gäller. Men som sagt det är svårt att jämföra en bakhjulsdriven BMW med en fyrhjulsdriven mini SUV, Jämförelsen haltar lite där. Men som sagt, jag håller BMW betydligt högre än Audi i de flesta jämförelser när det gäller kvalitet, körglädje och service. Hoppas du har ett bra ramavtal så att du får plats med lite utrustning också, det blir ju lite tufft då du verkar ha cirka 360tkr i budget? | |
|
Stämmer, ca. 360´ (8.5 basbelopp) och det får man inte "mycket" för. Ska prata med BMW igen imorgon men jag fick en sån bra deal på en XC60 med R-design att magkänslan svängt lite från Q5 mot XC ikväll. Svårt när man inte fått klämma på F11... Bestämmer mig imorgon.. München |
|
|
XC60 är en trevlig bil och jag skulle absolut välja den framför en Q5 om det inte var aktuellt med någon av de större motorerna. Tycker att Q5 har mycket små innerutrymmen med tanke på att det ändå är en rejäl klump. XC60 är helt lagom i storlek, mindre än storsuvarna och samtidigt inte lika klena utrymmen som t.ex. Q5, GLK och liknande. En släkting har en 2.4d FWD och är mycket nöjd med bilen. Bilen är mörkgrå (savile grå) och den färgen tycket jag passar bilen bra. Givetvis når den upplevda kvalitetskänsla hos XC60 inte upp till BMW eller Audi-nivå. Negativt med XC60 är även att automatlådan höjer förbrukningen relativt mycket och knappast går att jämföra med t.ex. BMW:s 8-stegade automat i F11 520d. Interiören hos XC60 utan navigator störs även av att utrymmet för navigatorskärmen ersatts av en plastbit och att endast den lilla displayen högst upp används. Enligt rykten ska Volvo ändra interiören så att den liknar den i S60, men det hjälper knappast om man ska köpa bilen nu. Angående F11 så är det säkert en underbar bil att köra och äga. Men gränsen mellan klassisk elegans och tråkighet kan ibland vara tunn och XC60 har helt klart djärvare design. |
|
|
Jag provkörde XC60 D5 innan köpet av F10, blev inte särskilt imponerad, bullrig vid gaspådrag, svajig på vägen, omodern/rörig inredning med massor av knappar ingen Idrive/infoskärm, törstig med automat, (fula ballongdäck), bristfällig detaljkvalité, bl.a. dörrhandtaget hade lossnat på demobilen! Skulle jag valt en SUV i dag, hade jag absolut väntat in kommande X3. Är väl premiär i November för denna har jag för mig? |
|
|
Vill bara meddela mitt val. Blev efter lite kohandel en XC60 D3 med automat oh R-design plus en massa utr. Audi skippade jag då jag köpt nya Audis de senaste 5-ggr och ville byta. Min nuvarande A4 2010 är väldigt lika Q5 så det kändes tråkigt. Jag hade 8.5 basbelopp att köpa bil för i grunden och blir då enormt förvånad över prissättningen på F11. Man får en i princip barskrapad 520dT för 8.5 basbelopp (7.5 basbelopp har majoriteten då det är skattetekniskt bäst), detta känns som ett galet drag av generalagenten då BMW har 8-9% av tjänstebilsmarknaden idag men stora ambitioner att nå 20%. Kan blir oerhört svårt då alla som vill köra BMW framför Volvo, VW, Audi mfl inte alla vill ha en 320d. Måste bli mer attraktivt att köpa BMW tjänstebil.. München |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.