AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
49.301

"MÅSTE HA" Utrustning på nya F10?

Sida 1 av 3
je
37
jeje88
Bmw 520D F10 M paket Alpinvit!
Halloj,

Har äntligen beställt nya F10an och undrar som rubriken lyder vilken urustning man verkligen måste ha i en sån bil?

Har aldrig ägt en BMW förrut och jag har hela veckan på mig att ändra min beställning =)
Visa användare
29
Fast´n´genius
BMW 530 dA F10
Har inte ens provkörd F 10:an än, men konstaterade med E60 att PDC nog är ett måste. Kan också tänka mig att standard ljudanläggningen nu liksom på E60´s tid inte är mycket att hurra för...
Hej Jeje

kan du inte börja med att speca den utrustning som du har beställt? Hur skall du använda bilen? Hur länge har du tänkt att äga den? Ser du på bilägandet som något du använder för att ta dig från a till b eller vill du ha ut mera av ditt bilägande?

Självklart måste du ha minst ett comfortpaket. Många lägger sen pengar på att uppgradera ljudet, stolar. Sen finns det många "bra" tillval som många värderar högt men det beror ju väldigt mycket på hur mycket man vill lägga ner i pengar och hur man vill ha sin bil. Tillvalen är dyra och priset springer lätt iväg. På en 520d så "kräver" inte senare beg. marknaden att den ska vara lika bra utrustad som tex en 530d för att vara attraktiv och hålla bra andrahandsvärde. Andrahandsvärdet är ju eg en av de viktigaste bitarna, för det avgör ju verkligen den ekonomiska delen av bilägandet, några dl hit o dit i bränsle påverkar ju ekonomin i allra högsta grad marginellt om man inte kör tusentals mil varje år.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Däck, fälgar, ratt, säten... Personligen skulle jag inte köpa en ny F10 utan automat, sportstolar, läderklädsel och stora navigatorn. Längre ner på listan kommer comfortpaket, hifi, elstolar, dragkrok och så vidare. För mig handlar det om två saker - vad behöver jag och vad kan vara smart att ha när bilen ska säljas. När det gäller det sistnämnda så tror jag dock att man ska vara lite restriktiv. Alla tillbehör är så klart bra när bilen ska säljas, å andra sidan är jag osäker på om du får du mycket betalt för tillbehören efter säg tre eller fyra år. Däremot så går det kanske lättare att bli av med bilen. Ett bra tips är att prata med en handlare som du har förtroende för och be honom eller henne att rekommendera vilka "minimitillval" som du bör göra. OBS! Se bara till att du pratar med en säljare som pratar någorlunda sanning. Annars kommer du köra runt i Europas första 1,3 miljoners 5-serie.

/Christian
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Komfortstolar! ;)
je
37
jeje88
Med känsla

Jag har följande utrustning på min bil

Utrustning, paket
ZRS Comfort
465 Fällbara ryggstöd
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
522 Xenonljus
534 Klimatautomatik
Utrustning, fabriksmonterad
1CA Emissionskod
1CB AG Kod
205 Automatisk växellåda med Steptronic 23 000
255 Sportläderratt 2 000
2K2 LM Fälg V-eker 328 18" 9 000
320 Ej Modellbeteckning
3AG Backkamera 4 500
403 Elektrisk glastaklucka 13 900
609 Navigationssystem Professional 28 400
6S4 Svensk språkversion
6UH Traffic Information
704 M Sportchassi 4 500

Och så har jag valt till funktionen där bilen i princip fickparkerar av sig själv =)
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Det jag saknar mest på min, efter ca 600 mil, är keyless-go (eller vad det heter). Som det är nu får man ju ändå fiska upp nyckeln ur fickan för att låsa upp bilen. Då är det ingen mening med att inte behöva sätta i nyckeln för tändning. Stängning av bagageluckan hade varit bra också då denna är trög att stänga. Möjligtvis hade soft-close varit fint då jag tycker dörrarna också är något trögstängda.

Annars är jag helnöjd! Underbar bil!
Buspelle
Skinnklädsel, sportstolar, bluetooth och aut avbländbara o infällbara speglar är väl ganska nödvändigt kanske, men sedan har du ju en bra utrustad bil.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Xenon, PDC, skinn, sportstol är must have hävdar jag. 18", större stereo och metallic är också svårt att leva utan. Men viktigast av allt tycker jag det är att välja "rätt"motor.

Mvh
Arese
Jeje. Du får ju en sjukt bra utrustad 520d jmf med de som plockar ut motsvarande som förmånsbil som anställda. Saknar dock i din spec åtminstone sportstolar, tror sen att skinn är ett bra tillval för att hålla andrahandsvärdet, en BMW utan skinn är ofta mera svårsåld. Skulle hellre lagt pengarna på sportstolar alt komfortstolar samt skinn och tagit bort navi som är sjukt dyr och backkamera på en 520 är mera en kul grej tycker jag och parkassistansen lika så. Drag vill många ha också och det är mkt dyrt att eftermontera till BMW. Så jag hade alltså lagt till för stolar och skinn och ev drag och tagit bort det som jag skrev. Delar sen Newmans åsikter om att luckan är "svår" att stänga och idag hade jag nog lagt till för den funktionen samt håller också med om att varför ha nyckellös tändning och ändå behöva öppna dörren med fjärren. Vet dock inte om jag tycker det är värt 9000 kr eller liknande för keyless go, hade heller inte lagt till för softclose på en 520d. Du har en rätt saftig spec på din bil redan idag jmf med baspriset på bilen och risken är att du tappar åtminstoned 50% i värdet på tillvalen. Därför är dessa viktiga när man ser på värdeminskningen och ägandekostnaden. Man får vara lite försiktig när man lassar på alla tillvalen till en 520d enligt min uppfattning. Den har en helt annan typ av köpare än en 530 d ex. vis på andrahandsmarknaden, där man på en 530d/535 kräver betydligt mera utrustning än på en 520d där man ofta ser bilköpet mera ur ekonomisk synvinkel. Så min rek är att vara lite hyggligt sparsam med dina tillval om du inte har för avsikt att äga bilen väldigt länge, då det ju spelar mindre roll. Men lägg iaf på sportstolar, när du har både sportratt och sportchassit. Läder är ju en smaksak och jag har hört från min BMW säljare att många kunder tidigare gnällde att läder ingick i paket, när många ville ha tyg. Uff jag minns hur svårt det var med alla tillvalen. Sen antar jag att du verkligen vill ha en grön bil? Gröna BMW är inte så vanliga och har sällan varit populära på beg marknaden, så tänk på det också. Men färger är ju minst sagt en smaksak. Kul att nån törs bryta mönstret också och inte bara vit, svart met, silver eller grå met.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
...och avseende andrahandsvärde så finns det ingen utrustning som i andra hand ger en vinst i förhållande till inköpspris. Det bara vara mer eller mindre dåliga affärer. Välj det du vill ha själv är mitt råd!

Mvh
Arese
je
37
jeje88
Glömde faktist skriva det, men jag har beställt sportstolar och halvläder.

Tasmangrön är faktist den färgen som verkar vara mest unik då alla andra kör på svart eller grå.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
På tal om Keyless-Go så har ju nyckeln blivit väl stor och klumpig! Med lätta sommarkläder behövs nästan (Gud förbjude) en bögslunga för att förvara nyckeln!
>Jeje: Men då har du ju en jättebra och "ambitiös" utrustningsnivå på din bil, den blir säkert kanon. När får du den och vad gick den lös på?
Buspelle
Tasmangrön är kanonsnygg och absolut en färg som sticker ut lite lagom. Grönt behöver dessutom inte alls vara fel på begagnatmarknaden. Det finns köpare till alla färger och oxfordgrön är ett exempel på en "BMW-färg" som alltid varit populär. Viktigast är dock att välja den färg man själv vill ha oavsett vilken kulör det råkar vara.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Klädsel
LCEZ Läder Dakota Cinnamon 21 000

Utrustning, paket
337 M Sportpaket 53 000
456 Komfortstol fram, el. inställbar 23 500
488 Svankstöd
4MR Interiörlist Aluminium Hexagon
704 M Sportchassi
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak

ZRS Comfort 21 900
465 Fällbara ryggstöd
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
522 Xenonljus
534 Klimatautomatik

Utrustning, fabriksmonterad
1CA Emissionskod
1CB AG Kod
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic 25 000
403 Elektrisk glastaklucka 13 900
441 Rökarpaket 400
4UR Ambient light 3 000
677 HiFi System Professional DSP 10 100
761 Individual Tonade Rutor 4 000

Så hade min F10 sett ut om jag hade beställt en iaf ;)
Visa användare
54
JoakimA
316 (E21)-78
325i (E30)-?
Här skriver carticle.se om vilken svensk standardutrustning som F11 kommer att få:
Länk

/J

---
Joakim Dyredand
Chefredaktör Carticle.se
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
JoakimA: Du har redan länkat till din artikel i en annan tråd för bara ett tag sedan, jag tycker dessutom att artikeln varken hör hemma i denna tråd (som handlar om en medlems spec på en F10) eller den tråden du skrev i nyss som enbart handlade om lanseringen av M-sportpaketet till F10/F11!

Du kanske kunde länka i rätt tråd, mitt förslag vore F11 tråden som redan finns? Eller måste länken finnas i alla F1x trådar?

Jeje88: Låter som en bra spec på en 520d! Jag hade nog specat precis som Nikeman (Btw. riktigt bra spec Nikeman, bara att beställa då du verkar vara billös :)) Hade kanske kunnat lägga till USB-anslutning och bluetooth, bra för vardagen och om man pendlar mkt i jobb osv. Säkert attraktivt när du säljer!

Grön met. är en smaksak, vet dock inte vilka färger M-sportpaketet ger förutom möjligen Carbonsvart met. Som i sig är en av BMW läckraste i min mening (men ack så vanlig) Kanske kommer Lemansblå eller vad den heter? Lite ovanligare kanske. Sedan på med 19" eller 20" och sätt 18" på vintersulorna :)

Lycka till!
Visa användare
54
JoakimA
316 (E21)-78
325i (E30)-?
BmwMClubsport: Missade F11-tråden i mitt stressade tempo, ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Jag länkar där också, så klart. Vill få fram nyheten om min nya hemsida till så många som möjligt då jag hoppas att många kan ha nytta av den. Hoppas du sparar den som bokmärke!

---
Joakim Dyredand
Chefredaktör Carticle.se
je
37
jeje88
bilen levereras i början på Sept och efter rabatter och så hamna slutsumman på 409.000 kr.

Funderar faktist på att ringa säljaren imorgon och be han lägga på M paketet!
Vad tror ni om det? Leveransen lär dröja om man tar m paketet, men med hur länge? Är det någon som har erfarenhet om detta?
Jeje: M-paketet skall finnas från september produktion enligt den info som jag har fått. Vilket nog gör att du får vänta någon månad ytterligare, men det är det säkert värt om du vill ha M-pkt. Det verkar som du fått en bra rabat på, för det är väl tillval för en 130-135 tkr iaf. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.