AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
940

Batteriet kasst?

Fl
18
Flawlesswish
540iA -01
735iA -88
Tjena!

köpte mig min 540iA förra veckan och med "lagen om jävligthet" så laddar biljäveln ur sig så fort den står stilla längre stund. Har testat att rycka diverse säkringar utan resultat, så jag bestämde mig för att plocka ur batteriet som var nytt enligt säljaren dock så var det 3 år gammalt (nytt för honom?).

Iaf så plockade jag ur batteriet idag satte det på laddning för 5 gången på 3-4 dagar, och laddade batteriet, kollade med min multimeter batteriet visar då 12,99V, Låter skiten stå en timme och då mäter jag igen 12,79V

Visar detta att batteriet laddar ur sig av sig självt? Är detta normalt eller ska jag införskaffa mig ett nytt???

/Mvh
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har för mig att ett friskt och fulladdat batteri skall ligga på ca 12,7 V. Att spänningen sjunker med en gång efter laddningen är fullt normalt. Det verkar ju som att batteriet tar laddning så till en början kan du nog utesluta detta.
Vet du om bilen går ned i sleepmode?
Har du kontrollerat så att det inte är effektsteget till coupéfläkten som felar? Det finns mkt att läsa om detta om du söker i forumet.

Lycka till i felsökningen!
Fl
18
Flawlesswish
540iA -01
735iA -88
Hej batteriet var icke full laddat vid detta provtillfälle, Batteriet har stått och laddat över natten så jag ska köra ner skiten till en bensin mack o försöka få tag i en "batteri provare" är det inte detta får jag inhandla krokdilklammor till min multimeter så jag kan kolla ifall den drar tjuvström!

Ja den går ner i sleep mode!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om batteriet var dåligt laddat innan, räcker inte en laddning över natten!

Minst 24 timmars laddning med en bra laddare innan det är fulladdat...!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fl
18
Flawlesswish
540iA -01
735iA -88
Batteriet var fullladdat enligt laddaren, Åkte ner till OK macken i stan o lånade deras batteri testare.... Den visade på ett dött batteri då jag tryckte på knappen sjönk skiten från 13 volt (good) till 9 volt (weak) under testet när jag sedan släppte efter dom 10 sekunder som står på testet så varr volten nere på 10-11 volt...

Köpte ett nytt batteri hoppas detta håller.... Har klarat av 4 starter hitills utan att spänningen har fallit från 12.7 volt
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Kanske var ett av typen "fritidsbatteri" som satt i?
Dessa är inte konstruerade för höga, korta strömuttag Tex. vid startmotorbelastning som startbatterier är konstruerade för.
Efter en hård belastning som vid start av stora motorer dalar kapaciteten betänkligt av ovan nämnda anledning.
Fritidsbatterierna brukar vara billigare att inhandla, trots högre amperetal och sätts därför ofta i innan en försäljning för att det skall se bra ut.
När problemet uppenbaras är ju affären oftast redan klar...

Stillaman
Fl
18
Flawlesswish
540iA -01
735iA -88
Det gamla batteriet var av märket "Tudor" Var av "underhålls fri" typ och kostade 1100 (fick papper av säljeren)

Det nya batteriet var av märket "Global" var på 100Ah (10 Ah mer) och kostade 2000 spänn (Utan montering och från mekonomen) Enligt säljeren på mekonomen ska man inte ha det (täckta / underhålls fria p.g.a att de är marina batteriet för båtar...)

Men som sagt det nya har fungerat super fint och jag är nöjd än så länge, jag blir varse imorgon antar om det inte var så bra :)
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Läste mycket i nån batteri tråd för ett tag sen. Där stod det att "för ett batteri ska bli full laddat krävs 48 timmar laddnings tid"
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Kanske ska tillägga att jag behövde ha mitt batteri till Dodgen på laddning i 48 timmar för att det skulle bli full laddat =). Alltså det räcker inte att bara ha det över natten.
Rent kemiskt behöver ett blybatteri runt 18-24 tim för att nå full laddning, dvs för att omvandla all elektrisk energi till kemisk energi, vilket är vad som sker i batteriet hela tiden, fram och tillbaka vid laddning resp. urladdning. Man kan hålla på 48 eller 72 tim också om man kör med väldigt lås laddström till att börja med men varför?
Det cirkulerar många skrönor och halvsanningar om snabbladdning och diverse trollerier som vissa laddare påstås kunna utföra. Grundlagar kommer man dock aldrig förbi, bulkladdning med hög ström och 14,4V upp till runt 70-80% laddning går i bästa fall på 4-6 timmar, utjämningsladdning och nerväxling till runt 13,7V tar resten av tiden upp till 18-24 tim innan laddströmmen gått ner till i princip noll, då först är det klart.
Strunta i lysdioder och indikeringar på laddaren, mät med en hederlig analog amperemeter, när strömmen är nästan noll är det klart, om den aldrig går ner till noll så är en eller flera celler kass = skrota batteriet.

FP
hur mäter man?
När det är klart? Man kollar när laddströmmen gått ner till nästan noll, då är det färdigladdat.

FP
Fl
18
Flawlesswish
540iA -01
735iA -88
Precis det batteriet jag skrottade, gick aldrig laddströmmen ner på, det låg på 1-1,5 A.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.