|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med glasluckans öppning i kofferten på min E61 från 2006. Brytaren som sitter vid torkararmen fungerar som den ska. JAg har haft isär och mätt på den. Det verkar istället vara glapp i kablarna där de passerar gångjärnet i överkant av luckan. Någon som vet hur man får ut kablarna där? Finns det skarvdon i taket någonstans eller hur ska jag få ut döm för att fixa till? Vore ju skönt om man inte behöver demontera hela luckan för att komma åt kablarna. Jag har haft bort alla plastdetaljer kring gångjärnet på högersidan och konstaterat att det glappar (låsmotorn låter när jag drar i kablaget vid gångjärnet. Men som sagt. ska man komma åt och laga några skadade kablar så vill man ju dra ut härvan bakåt från taket. Borde väl finnas några skarvdon där inne eller? Tacksam för hjälp. | |
| Riv ner taket. Att det blir kabelbrott som gör att glasluckan inte går att öppna är vanligt. | |
|
Ok tack för input fhedvall. Jag hörde på annat håll att det inte finns något skarvdon innanför gångjärnen utan att man måste laga och löda på plats. Felet är nog där kabeln böjs innanför kabelrännan som sitter böjd just där kablarna går in i taket. Menar du att man kommer åt kablaget bättre underifrån om man river ner innertaket? Ska göra ett försök när jag får tid. |
|
|
Om du lossar högtalaren i taket på vänster sida så kan du kanske komma åt kabel piskan. Så gör man om man ska komma åt diverse kablar som går till antennförstärkaren ialla fall. |
|
|
Problemet fixat. Tog ner höger högtalare och kom åt kabelhärvan. Kunde dra ut kabeln lite och klippa av 8 kablar som passerar högra gångjärnet ut i glasluckan. Efter att ha skarvat i 15cm på alla 8 så funkar det igen och skyddad av en krympslang så borde hålla länge framöver. |
|
|
Grattis nu har du sparat ett par tusenlappar till semesterkassan istället för att verkstan ska tjäna mängder på ett konstruktionsfel som dom inte kan ta på sig. Fredrik N |
|
| exakt så! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.