AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.170

Vilken motorolja till 335i?

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Förstår om folk är less sådana frågor men jag har försökt att leta en del men inte fått svar riktigt fått det sätt jag behöver som helt okunnig ang motorolja...

Jag har en 335i automat och fick en varning om att jag skulle fylla på motorolja. Jag visste att jag köpt olja på BMW tidigare så jag fyllde på med en halvliter 5w-40. Sen när jag skulle lägga tillbaka burken med olja så hittade jag en till burk som innehåll 5w-30 som jag också köpt på BMW.

Min fråga är: spelar det någon roll om jag tar 5w-40 eller 5w-30 och isåfall vad är skillnaden mellan dessa? Jag gissar att det har nåt med trögheten i oljan eller nåt.. Det viktiga är att jag liksom inte löper risk att skada motorn eller nåt...
zcooter
du är inne på rätt spår där. Jag har väldigt svårt o tänka mig att du/din motor tar skada. Det är ganska liten tröghetsskillnad på dessa oljor
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Tack för svar!

Jag skrev fel, det var 0W-40 och 0W-30, inte 5W-40 och 5W-30 men det kanske inte gör någon skillnad...

Hur som helst så står det på båda att dom är "BMW Longlife 04"-klassade...
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Skall inte säga med säkerhet, men tror du kan känna dig lugn. Det viktigaste om båda är LL-04 borde vara att du har den rätta mängden olja, vilket du ju ha nu.

Mvh
Patrik

___
B M W
Roffa1
Hur mkt olja är det man bör fylla på vid varning om låg nivå, är det MAX 1 Liter ? (även om det lyser efter påfyllning)
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Roffa, på min display så sa den att jag skulle fylla på med en liter. Nu hade jag dock bara ca en halvliter men det är ju bättre än inget iaf :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.