|
|
|
|---|---|
toffe |
Hejsan Undra hur mycket det skilljer mellan en 530T och en 540T när det gäller soppaförbrukning,försäkringspriser mm?? Tacksam för svar. |
|
Tjena! Jag har en fullt försäkrad 540iAT - 95 (inklusive alla tillägg). Den kostar mig ca. 900/mån. Bolaget är DIAL BMW ORGINAL FÖRSÄKRING. Soppaförbrukningen på min kärra ligger någonstans runt 1,2 l/mil. Jag har lyckats få ner den i .95 l/mil, men då körde jag minsann på ångor. Självfallet går det att få den att dra 3 liter om man vill det... Ska man va fin får man lida pin. Det kostar att ligga på topp! Danne H U M A N R A G E |
|
|
Min 530 betalar jag 5200/år för helförsäkrad med diverse tillägg för hyrbil och ingen självrisk vid viltkollision mm. Förbrukningen ligger på ca 1,1 vid blandad körning. Micke Olsson här på forumet har kört sin snålt vid långkörning, men kommer inte ihåg exakt siffra. En hyfsad bit under litern var det iaf. Kör man kortare sträckor och mycket stadskörning får man nog räkna ca 1,4-1,5 på en 530. Vad jag hört kan man säga att de 540 drar ca 1 dl mer vid alla typer av körningar. Rätta mig gärna om jag har fel. Sen beror det på om man har automat eller manuell. Min är manuell. /Kidde V8 - U only live once:-) |
|
|
Håller med "Kidde" när det gäller soppaförbrukningen, min uppfattning är också att 540 drar lite drygt 1 dl mer per mil än 530 (E34). När det gäller försäkring så kan jag bara rekommendera att du lyssnar av så många försäkringsbolag du orkar på både 530 och 540. Min gissning är dock att det inte skiljer några stora summor, utan bara marginellt. När jag jämförde med en 528 (mot 540) så var skillnaden inte ens 1.500:- på ett år, då skiljer det ju nästan 100 hk. =) Just försäkringsbranschen är en djungel (utan överdrift) och olika försäkringsbolag värderar bilar/försäkringstagare på olika sätt och sätter premien därefter. Som sagt: Jämför! Min helförsäkring 540iAT -00 kostar 9.600:-/år hos Trygg Hansa (If ville ha ca 22.000:-). Skillnaden annars mellan en 530 (E34) och 540 (E34/E39)är ju 68 hk till fördel för 540'n. =) roadZter |
|
| Problemet med att försäkra 530n är att så gott som samtliga är privat import och det gillar inte försäkringsskojarna... så det kan vara svårt att ens få pris uppgift om dom nu tar emot dig.... | |
|
Kidde- Vad har du för försäkrings bolag? Din summa låter helt otrolig! Vart bor du, inte i stockholm gissar jag... :) H U M A N R A G E |
|
|
Dandelue: Klickar du på den lille gubben till vänster om "Kidde" så får du upp användarinformation, där står det Ronneby (alltså inte Sthlm). roadZter |
|
|
Tänk att man kan lära sig nåt nytt varje dag!? Tack DanneZeta, Danne H U M A N R A G E |
|
|
Kidde var inne och spånade lite på vad jag tryckt ner min förbrukning till som minst. Hehe. 0,72! Men jag lovar att det var ägg under pedalen. Däremot så under en 50-milsresa, två vuxna, två barn, 40 kg schäfer och full packning så enligt färddatorn blev det 98,7km/h och 0,86 l/mil. I snitt så drar min runt 1,2. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Glömde. Jag pyntar 5300:- i försäkring. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Jag har Länförsäkringar. Kan inte säga annat än att de är mycket bra!! Testade Trygg-Hansa innan och blev mycket besviken. Hade inbrott i bilen (inte denna) och fick ut i princip NADA!! LF, inga problem så länge du har kort på grejerna som finns i bilen och kort på hur bilen ser ut. De betalar ut utan att tjabba. Fort går det också. Detta beror ju på vilket kontor man har också. Ronneby är ju ingen storstad direkt. Lika många invånare som det står i busskuren på Arlanda under en halvtimme på en dag:-)) 30-35000 invånare i hela kommunen... Micke: Vilket bolag har du då som snuvar dig på en hel hundring mer än vad jag betalar?? :-)) /Kidde V8 - U only live once:-) |
|
|
Problemet med Länsförsäkringar är att man inte får teckna en bilförsäkring om du inte haft en hemförsäkring i minst 6 månader hos i LF (gäller i alla fall vid importbilar). roadZter |
|
|
Jag har Sockenbolagen/Ölandsbolaget. Hehe, den hundringen är för jag har mer tak på bilen än dig. Mvh. Micke Olsson |
|
|
DanneZeta: Mycket möjligt. Vet inget om det, för vi har alla försäkringar hos LF. Mig har de inte "hackat" på för att det är en importbil. Funkar bra ändå:-) Micke: Förvisso!! :-)) Kollar du aldrig dina mail eller?? Iofs så har du redan gjort det jag mailade och bad dig om men i alla fall... Du har ett litet från mig, det är det jag vill komma till...:-)) /Kidde V8 - U only live once:-) |
|
|
Kidde: Japp, jag såg ditt mail. Det är bara att tuta förbi. Slå en pling innan bara så jag hinner förbereda tevattnet.-:))) Mvh. Micke Olsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.