|
|
|
|---|---|
|
Hjälpte min farbror att felsöka varför ACn på hans 525 -02 inte fungerar, han hade varit till en kylskåpsreparatör som hade konstaterat att det fanns gas i systemet. Det kommer bara 5V till magnetkopplingen vilket betyder att kompressorn inte snurrar, testade på en annan bil och den uppförde sig likadant om man drog ur tryckvakten på torkfiltret. Två frågor: 1. Visst kan man ta bort tryckvakten utan att gasen läcker ut? 2. Om man vill testa att bygla tryckvakten vilka pinnar ska man bygla då (det finns 3st)? Carsoft gav inga felkoder. /// Kristian | |
|
var det 5 Volt när sladden var kopplad till kompressorn eller när sladden inte var ansluten mot kompressorn, dvs mätt hängande löst och oansluten?? 1. det beror på... - på en del bilmodeller kan man ta bort tryckvakten då den är påträdd en 'däckventil', andra så sitter den direkt påmonterat utan någon ventil... du får åka ut till en skrot eller titta på den tryckvakten som du tänker byta med om det ser ut som att det skall trycka på mittpiggen av en däcksventil i sin anslutning 2. modellspecifikt men oftast har man en brytare som är sluten i ett intervall mellan 2 Bar till 27 Bar eller så - under och över den så är den bruten (skyddsbrytaren) den andre pinne går oftast för sätta kondensorfläkten på fullvarv vid ca 15 Bar övertryck och släpper vid 12 Bar övertryck Med andra ord om du mäter så skall du har förbindelse mellan minst 2 av pinnarna om du har normal fyllning och den 3' pinnen förbindelse med någon av dom övriga 2 om trycket är lite över 16 Bar. Har du ingen förbindelse mellan någon av pinnarna så saknar du antingen gas eller att tryckvakten är trasig. givetvis finns undantag även här på tex MB vito där när man drar ur kontakten från tryckvakten så starta både kompressorn och fläkten snurrar upp med max varvtal... (dvs. brytarna är slutna vid fel och brutet när det är OK...) |
|
|
Tror att elektronikdelen i tryckvakten måste vara instoppad inne i "flödet" av kylmedia, så tyvärr tror jag inte det går. Istället byter man hela torkfiltret då det kan kallas en servicedel, inte dumt att byta torkfiltret om det aldrig gjorts. Det bästa är att låta en firma vacuumsuga och byta filtret så den suger upp så lite fukt från luften som möjligt. Mvh |
|
| Jahapp 2:a igen ;) | |
|
1. Har läst lite här på forumet och det verkar som att det går att ta bort givaren på e39 utan att det kommer ut gas men inte på e34. 2. Jag antar att det är två tryckvakter en för kompressorn och en för fläkten och de har en gemensam pinne därför är det 3 pinnarm, men vilken är vad? Visst är det enklast att föra bort bilen till verkstad och ha dom att fixa det och byta torkfilter på samma gång, men det är ju en ekonomisk fråga också, 500kr för en givare man byter själv eller ett verkstadsbesök för 5000kr... /// Kristian |
|
| diagnos kan ge dig ledtrådar. | |
|
Åtminstone carsoft gav inga fel. /// Kristian |
|
|
Är det samma typ av tryckvakt som sitter på -97, och det tror jag det är, så är det inga problem att ta bort den utan att gasen läcker ut. Men det hade du ju redan listat ut... Thomas |
|
|
Min farbror hade köpt en ny givare och provade skruva bort den gammla men det kom nog ut gas! Så han åkte till kylreparatören och bytte givaren där och kollade att det fortfarande var tillräckligt med gas, men det hjälpte inte. Kylreparatören gissade på jordfel!? Finns det kopplingsschma på nätet? Finns det något relä som kan ha att göra med saken? Vi provade med en klimatpanel från en annan bil och det hjälpte inte så det är inte den. /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.