|
|
|
|---|---|
|
Hej har efter att bytt min gamla as kompressor som skar sönder pga av trasig elfläkt fått samma problem. Jag köpte en beg på skroten provtryckt systemet hos en firma och det var tätt samt min nya elfläkten fungerade. efter en månads tid blev kylan sämre till att idag magnet kopplingen rök lukta bränt gummi. Vad är det denna gången dålig kompressor eller något annat? vill inte göra samma procedur igen mvh Krille | |
|
Ac kompressorn jag fick ifrån skroten var renoverad man såg att dom plockat loss magnetkopplingen, bytt den. Kan det vara så att jag spännt ac remmen för hårt därmed haveri? tips någon gärna! /krille |
|
|
Hur rent var systemet efter första haveriet? - är det spån och annat från den första kompressorns haveri och det inte var väl rengjort i hela systemet med genomspolning, byte av kondensor mm (för att det sitter en massa partiklar i den och som lossnar efterhand) och kanske satt in extra filter på sugsidan så är det väldigt lätt att nästa kompressor havererar en kort tid efter. har du otur så är din expansionsventil nu också igensatt av skit. --- Det fins ingen som plockar bort skräpet (torkfiltret tar bara fukten och torkmedlet ligger bara som pärlor en påse i koppen och har möjligen ett grovfilter i form av metallnät) vilket gör att finare partiklar simmar runt i systemet och arbetar som en slippasta i kompressorn och det blir mer och mer och det hela ger sig efter ett tag. När man köper begagnat så är det också begagnat med okänd status på kompressorn - något som är jättesvårt att se i förväg om man fått en 'bra' ex eller en som är på g redan utan att plocka isär den och inspektera delarna. sedan är också beroende på hur rent man håller när det monteras och att kompressorn har varit plugga under förvaringen. PAG olja är mycket hygroskopiskt och ligger det på en skrot-lager opluggat i kallutrymme i ett antal månader så är det stor risk att det har börjat rosta invändigt i kompressorn och monterar man en sådan i en bil efteråt så blir det inte så långlivad. och nej, jag tror inte att för hård remspänning som orsakat haveriet om lagren var OK innan. |
|
|
Hej lyfter tråden plocka ned den gamla ac kompressorn idag. Såg att den ytrre ringengen gicka att snurra på fint, men den inre som remmen sitter på hade kärvat totalt som verkar fungera som ljullager. Är kompressorn havererad ändå eller är det bara ljulagret till remmen? och förhoppningsvis ingen skit i systemet tacksam för svar |
|
|
går centrumet på remskivan att snurra - det är den delen som är kopplad till kompressorns inre och går den inte att snurra ens med lite kraft så är det nog tyvärr... hur ser in och utloppen ut på kompressorn - några som helst spår av metallspån eller liknande ? |
|
| hej ser inga spår av mettallspån, det går inte att snurra på remhjulet alls men jag hör tydligt när jag snurrar på magnetkopplingen att kolvarna går fint i kompressorn. | |
|
om jag uppfattar dig rätt så kan du alltså röra centrum men inte själva remskivan med kilspåren ? i såfall är det en ny magnetkoppling som gäller, remskivan har gått in i själva elektromagneten av någon orsak och är troligen totalskrot.- plocka isär magnetkopplingsdelen för att se att det inte har rivit med sig mera saker på kompressorstommen, sönderskavd axel etc.. mao. kompressorn går troligen att fixa även om själva magnetkopplinsdelen kostar en slant ny. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.