|
|
|
|---|---|
|
OBS! Läs hela texten innan du svarar: "Härdningen försvinner" "Fjädern går av" "Stötdämparn jobbar i fel läge" "Köp nya fjädrar" "Fjädern hoppar ur och sätter sig i däcket och du dör" Läge: BMW 520 95:a. Har nya stötdämpare runt om (Kortare kolvstång) Har 4 st nya originalfjädrar. Har tidigare monterat 60/40 sats på tidigare e34or, med missnöjje. Varför? Jo för att skärmarna fram/bak är så osymetriska att man bör sänka mer än 2cm mer fram än bak för att få en vacker kil-sänkning:) Jag vill ha bilen sänkt ca 70-75mm lägre fram och ca 20mm lägre bak. Enligt min erfarenhet så håller kapade originalfjädrar bättre än fjädrar som folk köper för 1999:-/kompl kinessats. Så skit i allt som har med "kapade fjädrars ickevara eller vara..) Nu till min seriösa fråga. Vad ger 1,2, och 3 varvs sänkning fram? Alltså i cm. vad ger 1,2, och 3 varvs sänkning bak? i cm? Om fjädern hänger lös = man bränner dit den med svetsen. Uppskattar gärna svar från folk som har kapat fjädrar, och gärna inte folk som har läst till sig sin kunskap. puss | |
|
Jag brukar ta lite för lite och ta en gång till tills jag blir nöjd. 100% erfarenhet ;) Förövrigt diggar jag din stil, precis som en E34 ska se ut, precis som min gör :) |
|
|
På min gamla 530(V8) gav 1 varv cirkus 30-40mm. Bak kan jag inte svara... BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Vill börja med att säga tack för svaren! Vill helst inte kapa fjädrarna på plats, därför kan det ju vara lite jobbigt att "ta lite i taget" och kolla hur det blir. Andra varvet borde sänka bra mkt mer än första. Har för mig att e34 med m50 sjunker typ 2cm första varvet... |
|
zcooter |
Finns det VERKLIGEN inga fjädrar på marknaden som svara till dina önskemål? Kapa ner fjädrar så lågt äventyrar du säkerheten, för dig o medtrafikanterna, men dessa aspekter har du säkert redan tänkt på. 520 är ingen fjäderlätt bil menar jag. Har full förståelse för att du vill ha ner bilen i backen |
|
"Fjädern hoppar ur och sätter sig i däcket och du dör/annan dör" |
|
|
Det finns sänkfjädrar i tyskland som sänker 80/20mm. Länk |
|
|
Jag kände mig så snäll så jag kollade upp med lite Bmwvänner :) Kapar du 2 varv fram sjunker bilen ca 60mm, kapar du så du har 2 varv kvar går bilen på genomslagsgummit. |
|
|
Men om du kollar din länk du skrev där.. 518 till 540. Jag har tidigare råkat ut för "80 sänkning" som inte direkt sänker 80 på en lättare bil.. sänker säkert 80 på en 540 och typ 60 på en 518.. förstår du vad jag menar? |
|
| originalfjädern har typ 6 varv.. för kännedom | |
|
Gjorde en snabb ps på hur det ser ut. ha lite fantasi när ni tittar på min bild:) Länk |
|
|
Jag sa ju att 2 varv sänker 60mm, det gjorde det på polarens 525tds. |
|
|
"Kapar du 2 varv fram sjunker bilen ca 60mm, kapar du så du har 2 varv kvar går bilen på genomslagsgummit. " jag missförstod denna meningen.. |
|
| Ok.. :) båda fallen gäller tds, vet inte hur låg den som gick på genomslagen va men det är inget jag rekommenderar :P | |
|
Det var inte casterstaget du skulle kapa ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.