|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har en uppfattning om 535 dA är ett bra begagnat köp ? Har den några speciellt känsliga punkter som man bör hålla ett get öga på ? | |
|
Hej! Tja, det enda som jag kan komma på är väl att det blir ett dyrt partikelfilterbyte vid cirka 16000mil. Vet inte exakta miltalet, beror väl också på OM man nu verkligen MÅSTE byta detta filter, men BMW vill att man ska göra det vid ca detta miltal iaf). Känsliga punkter(OM nu filterbytet räknas som "känsligt") annars vet jag inte, men det finns ju säkerligen...typ att verkligen kontrollera att turboaggregaten fungerar helt ok, att alla elektriska funktioner fungerar + naturligtvis göra en vanlig begagnatcheck som sig bör. Är man osäker vore det ju ingen dum idé att göra en test på kompetent verkstad eller hos motormännen(M-test)..t.ex. Men kanske någon med erfarenheter i verkligheten kan svara på detta ? Kontrollera också i "sök inlägg" här på forumet för att evtl hitta en del svaga punkter som det "förhoppningsvis" har diskuterats om. Mvh Janne. |
|
|
Är det en Touring med Panoramatak så SKA du lyfta på alla locken där bak ( så du kanse styrenheterna ) vid reservhjulsbaljan och kontrolera om där står vatten. Henrik |
|
|
Partikelfiltret ska tydligen kunna demonteras och rengöras relativt lätt enligt denna engelskspråkiga guide: Länk På dieslarna så är det en mycket god idé att iaf kolla men helst plocka bort alla spjällen i insuget, guide: Länk Men E61 (Touring) har flera modellrelaterade problem; antennförstärkaren och diverse styrmoduler bak som lätt dränks pga dåligt utförd avrinning/tätning + luftkompressorns (nivåreglering) taskiga placering i ena hjulhuset bak + den gamla följetongen med avbrutna kablar till bakluckan - samma kabelproblem som E34 och E39 Touring har... Mvh |
|
|
Tack för väldigt bra info. Jag har funderat på en 535 touring -05 som gått ca 8000 mil och som står på volvo i luleå. Det lilla jag vet om BMW är att 540 har känslig automat låda (plast kulor) och dåligt monterade oljepumpar och det är väll lite sådant man är rädd för. Var kan jag hitta info vad gäller serviceintervaller, det här med partikelfilter va väldigt intressant. |
|
| Jag hadde en 05a som jag sålde till en bekant för två år sen drygt. Den körs flitigt minst 20 mil om dagen. Gått 20000 nu utan problem partikelfilteret ej bytt eller varnat för byte. Tror det stog nåt om 24000 mil. Den snittar under 0,7 liter per mil och går fortfarande som ny. | |
|
"Swirl flappes" grejen(Som Rob_t_j72 skrev om) är en av grejorna som jag trodde BMW tagit bort på E60 dieslarna iaf, men finns tydligen kvar...ett allvarligt konstruktionsfel(anser JAG) som kan kosta MASSOR att fixa. Mvh Janne. |
|
|
Ja...kan kosta massor att fixa OM något av dessa "membran" lossnar och sugs in i motorn menade jag.. Mvh Janne. |
|
|
Som sagts tidigare, oerhört vanligt att kablar går av vid gångjärnen i bagageluckan. Så kolla att det går att öppna själva glasluckan och att du har bra mottagning på radion och att det inte är några problem att öppna med fjärrnyckeln. |
|
| Klaffarna tog försvann väl 07?! | |
|
Spjällen finns med all säkerhet kvar i produktion. Runt 2005 kom en något tjockare spjällaxel (4,5mm istället för 4mm), och spjällen gjordes eventuellt i nåt annat material - nån slags plast som ska göra mindre skada? Men denna dansk fick ordentliga problem ändå: Länk |
|
| 535d har tydligen inte haft så mycket problem med spjäll som lossnat,det har tydligen mest vart på 525 530.. | |
|
Sen skulle jag ställa mig frågande till 8000mil på en 05:a. Det finns enormt mycket skruvade 535d därute. På min 535dAT så har kabelstammen vid bakluckan fått bytas ut. Även Mottagarmodulen för nyckeln har bytts ut. I övrigt en helt fantastisk bil! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
gto80: Undrar bara varför samma känslighet inte skulle vara på 535d likaväl som 525d och 530d, är väl i princip likadana motorer förutom att 535:an har biturbo ? Kanske beror på just att 535d är en biturbo och att man använder den ena turbon vid lägre varvtal och den andra "går in" vid högre varvtal och att det därmed inte blir en likadan påfrestning på dessa spjäll av den anledningen, men det tycker jag inte skulle göra att spjällen sitter bättre för den saken skull :/ Mvh Janne. |
|
|
Utan att ha några bevis för det tycker jag det känns som att spjäll-problemet är något som har blivit enormt uppförstorat på detta forum men i verkligheten drabbar väldigt få bilar? BMW CS #5139 |
|
|
J.L.: Jag känner inte speciellt många ägare med 3,0 liters dieselmotorn och jag vet iaf om en som haft detta spjällproblem. Men visst, jag vet inte heller hur omfattande problemet är.. Mvh Janne. |
|
|
J.L: Problemet är att det fåtal detta drabbar får betala dyrt - därför kan det vara bra att veta för den enskilde ägaren. Det konstiga är att om det nu är så få bilar som drabbas så borde BMW hjälpa de enstaka som drabbats, det måste vara löjligt billigt för BMW - och vilken PR de skulle få! Knappast bara på vårt forum som detta diskuteras: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.