|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 320i-04 och när man stänger av bilen uppstår ett kraftigt gnisslande från kupefläkten. Annars fungerar fläkten precis som vanligt. Någon som vet vad som kan va fel? | |
|
Troligen lagret i fläktmotorn som behöver lite olja! Finns flera trådar om detta men kortfattat: Ta bort kupéfiltret och "baljan under filtret" så kommer du åt att med ett långt spraymunstycke spraya lite olja på fläktmotorns lager (vänster och höger sida) - behövs bara några droppar så skall du se att fläkten tystnar! Använd inte tunn olja som WD40 eller 5:56, utan använd en lite tjockare olja, gärna med PTFE (teflon) eller silikon i, så stannar den kvar bättre. När du ändå har allt borta kan du passa på och göra en AC-sanering i förebyggande syfte (om du inte redan har fått sur lukt) genom att spraya in AC-saneringsmedel (finns sådant på sprayburk) eller helt enkelt blanda till lite Virkon-S (finns hos t ex Lantmännen) eller Klorin med vatten till en lämplig bakteriedödande styrka, i AC-anläggningen - så tar det kål på alla lömska baccilusker och annat guck som kan göra luften ofräsch och illaluktande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B för svaret. Jag har faktiskt gjort en AC sanering men en tog inte så bra så jag kan nog göra om den. Angående att smörja fläkten, man behöver alltså inte montera bort "väggen" som skyddar kupefläkten för att smörja? Det räcker med mikrofiltret och huset som håller filtret på plats? SAmt tips på vad för olja man ska använda,gärna länkar :). |
|
|
När du demonterat filter och "baljan under filtret" ser du tydligt hela fläktpaketet. Viktigt är dock att du inte aktiverat recirkulationen av luften i kupén, för då stängs två spjäll i luftintaget så att du inte ser/kommer åt fläkten längre... Man ser ganska väl var axeln som går tvärs genom motorn är lagrad till höger och vänster om "mitten" (längst ut på axelns vänsta och högra sida sitter själva fläkthjulen men lagringen är innanför dessa mot mitten av motorn - där är det bara att applicera lite olja när fläkten går så suger den in oljan själv i lagret. Själv har jag använt Neste Flow, ett mycket bra mulitsmörjmedel som innehåller teflon och är "ogiftigt". Finns säkert många andra bra smörjmedel att välja i stället. Men personligen skulle jag inte välja allt för tunna smörjmedel som 5:56, då de innehåller ganska mycket lösningsmedel som sedan dunstar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.