AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.340

Frågor kring Bmw 120d.

Sida 1 av 2
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Hejsan.

Jag ska snart köpa mig en Bmw 120d -07 eller nyare. Tänkte ställe lite frågor kring bilen och så. Har hört att detta är BMW stället nummer 1. Då kör vi.

Hur vanligt är det att dom har motorvärmare? (svensksålda)

Vad kostar det att installera en motorvärmare? Finns de nåt bolag som kan installera dieselvämre i dem?

Vad bör jag tänka på när jag letar en begagnad?

Så kom igen och skriv massa till mig nu :)

MVH Johan
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Hej och välkommen hit:)

installera el motorvärmare går väl på några tusenlappar om jag inte minns fel, men dieselvärmare är det helt orimligt pris, kommer ej ihåg vad de kostar men inte värt det.
Tror du kommer bli kanon nöjd om du genomför ett köp av en 120d!
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Jasså vad kostar det då?

Vad har du gjort med bilen då? effekt mässigt alltså.
Du
15
DuxDeluxe
M135i xDrive -16
Installerade motorvärmare (och grenkontakt) på BMW-verkstad i min förra etta när den var ny. Det kostede då drygt 5 papp
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Dieselvärmare går i runda slängar på 30kaker!! Tycker inte jag känns vettigt!
Angående min bil effektmässigt så har jag uppgraderat ecu:n med v-techs rts enhet, så det ska vara 238hp 495nm.
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Nej de låter alldeles för dyrt.

Men hur upplever du bilen efter Vtech-steg 2 då? Faktiskt de steget jag funderat på.
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Hur är orginalstereon jämför med HIFI-ljudstereon? Alltså ljudmässigt. Har jag fattat det rätt att alla har aux-ingång?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag är jätte nöjd med de, en helt annan bil. Går
som bara den och med bättre förbrukning!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Har stora hifi i min och då är det kanon ljud! Det saknar lite tryck med kristallklart ljud med härlig bas! Mor min har orginal i sin och de är inte speciellt mycket att hänga i granen!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Appropå aux så är det bättre att satsa på USB ingången för då styr du enheten genom bilen, mycket skönare!
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Ah okej så hifi-paketet är att föredra.

Anledningen till att jag vill ha aux är för att jag kör spotify i mobilen.

Hur mycket märks effektskillnaden då?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag har testat o köra spotify på iphone i USB och de funkade inte? Men i aux lär de funka!
Effektskillnaden märks markant. Vid 2000rpm så sticker bilen på ett helt annat sätt än tidigare! Jag har aldrig ångrat att jag köpte de, men mycket vill ha mera som man brukar säga! Har beställt nytt rör från england och pf och kat ryker i sommar;)
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Ah låter nice :D

Är de nåt jag bör kolla efter på en begagnad 1-serie? Nåt som kan vara felande.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det är ingen skillnad i ljudkvalitet mellan business- och professional-stereon. Sedan facelift så spelar även business mp3 på CD. Professional har större display och kan visa en del inställningar från färddatorn.

För att få bättre ljud så måste man ha HiFi-paketet som endast omfattar högtalare.
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Om jag hittar en utan HIFI. Hur svårt är de att byta högtalarna till bättre grejer då?
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Finns en uppgradering från BMW (Alpine) att eftermontera.

Länk

Vet inte om det kräver professional-stereon.
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Hur lättstartar en bmw 120d i -20 grader? alltså utan att motorvärmaren har gått.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Min har startat hur lätt som helst vid den temperaturen. Någon sekunds fördröjning för glödtråden bara.
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Kom på en ny fråga. Vad kostar det att installera en motorvärmare?

Och vad kan jag ha för vinterdäck på denna? Bredd och storlek på fälg. Funkar 16"? Finns det några fina? Ska ha bra dubbade vinterdäck.
Ja, 16" fungerar alldeles utmärkt på din 120d. 195/55-16 eller 205/55-16 är godkända däckdimensioner för vinterdäck. Köp det som är billigast av dessa två däckdimensioner.
Ett tips är att kolla runt på Blocket efter BMW original lättmetallsfälgar.
J-
534
J-A
325i T -08
Skulle fundera på automat pga förekommande kopplingsproblem, speciellt på 4-cyl dieslarna. (Har även haft kopplingsproblem på min bil).

Testa Googla "clutch judder" så komplettas sökningen med div länkar om dåliga BMW kopplingar.
Här finns en långdragen tråd:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.